Yazoo Tamiya Királytigris ("Vintage")

Külső és belső átalakítások ...

Moderátor: vastalicska

Válasz küldése
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
Hozzászólások: 992
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm

Yazoo Tamiya Királytigris ("Vintage")

Hozzászólás Szerző: yazoo »

Rögtön OFF-al indítok. :-)
Miután az elmúlt évben sikerült megmenteni a fórumot, mégis úgy érzem, az élet nem tért vissza az elvárás(aim) szerint. Jobbára átköltözött az FB-re, ott is mintha az eladó modellek lennének többségben. Valószínűleg ez a trend, de nem akaródzik elfogadnom. :sad:
Nekem rengeteg segítséget nyújtottak itt a fórumon a különböző építések, a szakmai részek, a tipusismeretek, történelmi megközelítések. És nem utolsósorban a saját építéseimnél, főleg kezdetben, adott annyi motivációt, hogy ne hagyjam félbe, később pedig (a "Motivátoroknak" hála) segítséget, hogy ne csapjam össze, ne hagyjam rá egy legyintéssel, ha nem igazán sikerült valami. Ennek jegyében kezdek bele egy új építésbe, átalakításba, függetlenül attól, van-e, lesz-e rá érdeklődés...



Úgy esett, hogy egy Tamiya királytigris került a házhoz. Nem volt betervezve, de a fiam felfedezte, lebeszélte és meghánytuk-vetettük, aztán egy nap elhoztuk. Épp egy másik építésbe kezdtem, és bár a bakancslistámon szerepel egy KT építése, még eszemben sem volt. Most pedig itt vagyunk. :)

A "Vintage" (régies, eredeti, klasszikus (Idegen szavak szótára)) azért került bele a címbe, mert ez egy régebbi darab, és a neten már csak így emlegetik. A kiadás 1981, ami testvérek között is 42 év, talán ez is fogott meg leginkább, hiszen ez már történelem. A test belsejében szerepel a fröccsöntött felirat: 1/16 KING TIGER 1981. Azért érdekes, mert egy későbbi testen, ami 2002-es kiadású, szintén ez szerepel, csak már kicsit kiegészítve, a szerszám tehát csak ennyit változott. És valóban ugyanaz a fröccsöntött test. A doboza részben megvolt, és ezen is rajta az 1981-es évszám, tehát a kiadás első évéből való.

2.jpg
1.jpg


3.jpg
4.jpg

A sorozat egyik jellemzője az egymotoros hajtás, a kormányzást kuplungokkal oldották meg. A teljes irányítás az ajánlás szerint négy szervóval kivitelezhető. A főmotor működtetése egy ellenállásos szabályzón keresztül, elektronika nélkül, a toronyforgatás egy irányváltó kapcsolóval, a lövés szintén egy kapcsoló benyomásával történik. Ezeket a szervók működtetik. Az egyetlen elektronika a lövegcsőben levő villanócső töltő-kisütő áramköre.

5.JPG

Hozzánk már elég viseltesen, a félig megmaradt dobozában részben darabokban érkezett. Az előéletét sajnos nem ismerjük, de a jelek szerint néhány átalakítási elképzelés már volt, ami félbemaradhatott, vagy többféleképpen is nekifutottak. Felfedezhető például a HL toronyforgató motor helyének egyedi kialakítása. :D A toronyban a lövegtartó nyúlvány el volt távolítva :o , méghozzá valószínűleg egy dremel-el kimarva. A hajtás is át volt alakítva két motorosra, méghozzá rendes profi lassító áttétellel, a kuplungos tengely pedig ki volt cserélve egy más kialakításúra, acél fogaskerékkel. A torony és a test egyedi zimmeritréteget kapott, elfogadható kivitelben. Többféle festék volt a modellen, megkezdett és előrajzolt álcafestésminta. Itt-ott eltávolíthatatlanul, valamilyen oldószeres anyag lehetett. Egy-két ijesztő részlet, de összességében nem reménytelen.

6.JPG
7.JPG
8.jpg
9.JPG
10.JPG

Nekem nem elsősorban a festés a kedvenc szórakozásom, vagy egy történelmileg hiteles modell megépítése, inkább a testben rejlő technika, az új megközelítések egy kihajtás, egy toronybelső kapcsán például.
Elmondhatom, hogy végigolvastam a King Tiger / Jagdtiger átalakításokat, láttam az élethű festéseket, megoldásokat, a profi fórumtársak alkotásait, nem is kelhetek versenyre egyikkel sem, de sokat tanultam ezekből. :)
Szóval ahogy haladok, és időm engedi, majd teszek fel néhány képet.
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)

Petya Panther
profi fórumozó
profi fórumozó
Hozzászólások: 969
Csatlakozott: pén. aug. 29, 2014 6:39 pm

Re: Yazoo Tamiya Királytigris ("Vintage")

Hozzászólás Szerző: Petya Panther »

Szia!

Én pl. mindig nagyon szívesen olvasom és nézegetem az építéseidet, remélem ezt a KT-t is nagyon részletesen fogod végig dokumentálni.
Biztos vagyok benne, hogy minden "aktív" fórum tag nagy figyelemmel kíséri az összes projektedet.

Sajnálom, hogy a fbook-ra nem teszed ki az építéseidet, de nyilván megvan az okod rá.

Én még 1000 éve Sherman-tól szereztem egy hiányos '81-es Tamiya KT szettet, abban nem volt már meg a kihajtás, de szereztem egy Tamiya Sherman két motoros hajtást, azt szeretném egyszer beleapplikálni valahogyan, érdekes lesz biztosan.

Izgalommal várom a fejleményeket és a sok fotót :) !
2xTiger, Kingtiger, Jagdtiger, KV-1, 3xT-34/85, T-34/76, Pz3, Pz4, Leopard 2A6, Pz38T, 2xKübelwagen, QF-6 ágyú, Ferdinand és a Hessler Panther 111

https://www.facebook.com/groups/240769993064017
https://www.facebook.com/groups/769395563264118

HÁbris
haladó fórumozó
haladó fórumozó
Hozzászólások: 255
Csatlakozott: szer. márc. 28, 2018 11:24 pm

Re: Yazoo Tamiya Királytigris ("Vintage")

Hozzászólás Szerző: HÁbris »

Szia!
Az offod egyrészt tök jogos, másrészt a személyesebb részével szerintem sokunk szívéből szóltál :)
A vintage kötihez csak gratulálni lehet, kíváncsian várjuk a fejleményeket, az újjászületését!
Annál a modellnél én is csak 1 évvel vagyok idősebb :-o)

yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
Hozzászólások: 992
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm

Re: Yazoo Tamiya Királytigris ("Vintage")

Hozzászólás Szerző: yazoo »

Köszönöm a figyelmeteket! :)

Az építést persze bontással kezdtem, két okból is. Elsőnek amolyan kárfelmérés volt, hogy mivel kell számolnom, de szerencsére a lényeges dolgok, mint például a kihajtás és az alváz a futóművel tulajdonképpen rendben voltak. Egyetlen kerék volt törött, de annak is csak a csapágyfedele volt letörve. És persze a kerekek az én nézetem szerint rendkívüli módon lógtak. :-) Ez a perselyezés és maga a tengely kicsit durva megoldásnak tűnt, ugyanakkor további kopással nem kell számolni, és menet közben talán nem is látni. Ettől eltekintve nem marad így. :)
A másik ok, hogy szeretném átélni a Tamiya építés örömét, így mindent elemeire bontottam, szortíroztam, megtakarítottam, bezacskóztam, és kezdhetem majd a nulláról vagy a mínusz valamennyiről összeépíteni.
IMG_20221123_120338.jpg
IMG_20221123_112921.jpg
PB230058.JPG
PB230060.JPG
PB230065.JPG
PB230074.JPG

A csomagban két lövegcső "készlet" volt, az egyik az eredeti műanyag, aminek le volt törve a tartó része, és egy fém cső. Utóbbi gyári, rátűzhető alumínium csőszájfékkel rendelkezett, valamint a lövegpajzsba egy utólag beleépített alumínium betéttel. Láthatóan az átalakítás elkezdődött, de itt valahogy megakadt. Az esztergálás házilag készülhetett, a felületen látható a beremegésből gondolom.

IMG_20221218_123612.jpg
IMG_20221218_123539.jpg

A láncfeszítésnek ezt a verzióját pedig még nem ismertem, azt hiszem rugóacéllal meg volt hekkelve. :D

PB230070.JPG

Még pár szó a működésről, ami nekem érdekesnek tűnt. :szallit
A torony egy teljesen különálló egységet képez, a szokásos Tamiya módon 90 fokban elforgatva levehető a testről, de itt teljesen el is távolítható. ( Az én példányomról valaki levágta a füleket, így bármilyen pozícióban levehető :) ) A toronyban nincs lövegemelés, a cső egy általános szögben áll. A csőszájfékbe kitolva van a villanócső, és az elektronikája, elemtartója, kapcsolója, indítókapcsolója mind a toronyban kapott helyet. A test közepén egy jó nagy méretű toronyforgató mechanika van, amiből egy csőtengely áll ki. A tengelyre illeszkedik a torony alján levő fogaskerék furata, ez központosítja, egyúttal össze is kapcsolódik a hajtó és hajtott fogaskerék. A csőtengelyben egy pálca van, amivel a testben levő szervó meg tudja nyomni a toronyban levő nyomógombot, és megtörténik a villanás. Tulajdonképpen elmés megoldás.
A hajtás motorszabályzója egy ellenállásos, szervó által működtetett kapcsoló, irányváltóval, két fokozattal. Terepjáró autónál volt ilyenem, finomságról nem beszélhetünk, de legalább zabálja az áramot. Az ESC-vel háromszor annyit tudtam menni időben.
A toronyforgatás fix sebességű, egy szervó mozgat egy mechanikus kapcsolót, ami egyben irányváltó is.
A Tamiya másik ajánlása a két csatornás működtetés, ebben az esetben a kuplung szervókarjára van kötve a toronyforgatás kapcsolója is, amerre fordul, a tornyot is arra fordítja. A lövés villanása ebben az esetben automatikusan működik, az elektronikán van egy kapcsoló (man/aut) és egy potméter, bizonyára a lövés sűrűségére.
Most persze rosszul, helyesbítek, kevésbé jól hangzik mindez, de 42 éve nem tudom mi volt hasonló technika, vagy igény. Illetve ha volt is, bizonyára húzós áron. :-o)
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)

yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
Hozzászólások: 992
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm

Re: Yazoo Tamiya Királytigris ("Vintage")

Hozzászólás Szerző: yazoo »

Az alvázat és alkatrészeit letakarítgattam, csiszoltam, nagyjából visszanyerte gyári állapotát. Az apró csavarokkal szívtam a legtöbbet, mert a menetrögzítő mintha a kereszthoronyba és a csavar fejére ment volna főképp. :-) Ezeket kis drótkoronggal és hegyes szerszámmal kellett kitakarítanom. (A Tamiya csavarkezelése továbbra sem tetszik :csod , kisebb, süllyesztett fejű csavarokkal, esetleg fél miliméterrel vastagabb lemezt használva mindet el lehetne tüntetni.) Az alváz vélhetően fém alapozót kapott, mert a festés rendesen állta a sarat, nem is próbáltam eltávolítani. Végül összeraktam szépen az egész torziós rugózást és a láncfeszítést.

IMG_20221124_112510.jpg
IMG_20221124_112515.jpg
IMG_20221124_112523.jpg
IMG_20221124_112527.jpg

A kerekeket mindenféle tisztítási technikákat bevetve próbáltam alapállapotba hozni. Fékolaj, lefolyótisztító, ultrahangos mosó, nitrohígító, persze értelemszerűen használva a fém és műanyagalkatrészeknél. :E Többé-kevésbé sikeres lett végül az erőfeszítésem. Néhány keréknél már repedt, vagy törött volt a kis csonk, amibe a csavar megy, ezeket műgyantával pótoltam, vagy megragasztottam.

IMG_20221208_125354.jpg

A korábban írt pocsék kerékillesztések megoldása következett. Egy sorozat tengelyt esztergáltam, rövidet és hosszút, ahogy a kétféle kerékelrendezés kívánja, és golyóscsapágyakat használtam, peremeset meg normált, ahogy adta a lehetőség, persze a kerekekből is kellett minimálisat kiszedni.

IMG_20221208_131108.jpg

Közben elkövettem egy bakit, a törött kerék okán. :oops: Még nem ismertem a KT kerékelrendezését, így a törött kerékagynál nem is gondolkodtam, hogy melyik kerék lehetett, csak azt tudtam, hogy az utolsó a sorban. Mivel volt pár hosszú kerékagybetét tartalékba, és gondolatban el is tudtam képzelni, hogy valaki rálép, vagy valami hasonló baleset miatt a kilógó rész letörik, én ennek megfelelően kijavítottam. Aztán összerakáskor ébredtem rá, hogy a rövid és hosszú futógörgők aránya nem 9:9, hanem 10:8. :? Így végül az agyat szétvágtam, és megrövidítettem. Azt azóta sem tudom elképzelni, hogyan törhetett el a rövid agy. :o

IMG_20221209_115111.jpg

A láncfeszítőnél hasonlóan jártam el, tengely és csapágyak kellettek, plusz némi esztergálás. Így már minden gördülékenyebb lett. Azt már láttam, hogy ezt a típusú láncfeszítőt többen lecserélték, én egyenlőre megtartom, míg nem bizonyosodik meg az alkalmatlansága, illetve még ezen is látok finomítani valót. A tank tömegét nem akarom feleslegesen fémalkatrészekkel megnövelni, a széles lánctalpak amúgy is megviselik az egész futóművet.

IMG_20221204_084248.jpg
IMG_20221202_102833.jpg
IMG_20221204_084545.jpg

A fórum KT építéseit olvasgatva több kritikus részről is esett szó, ezeket majd próbálom kiküszöbölni, vagy saját megoldást találni rá.
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)

denkmeyer
fórum veterán
fórum veterán
Hozzászólások: 1872
Csatlakozott: pén. júl. 25, 2008 2:18 pm
Tartózkodási hely: Budaörs
Kapcsolat:

Re: Yazoo Tamiya Királytigris ("Vintage")

Hozzászólás Szerző: denkmeyer »

Szia Yazoo!

Üdítő olvasni és nézni a munkádat!
Az én KT-m is hasonló állapotban volt. Vz tette rendbe!
Az egy motoros kihajtást két motorosra cseréltettem.
Azóta rendben működik.
Egyedül a toronyforgatással van gondom. Gondolkodtam már a régi ,,oszlopos" toronyforgatás lecserélésén, mert a motor sokszor zárlatossá válik.

Lehet, hogy túlterhelt. Ki is nyírt már egy Tamiya elektronikát.
denkmeyer

yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
Hozzászólások: 992
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm

Re: Yazoo Tamiya Királytigris ("Vintage")

Hozzászólás Szerző: yazoo »

Köszi!
Az átalakítások között a a Te KT-d volt a leginkább hasonlatos az enyémhez, és olvastam is a problémákat.
A toronyforgatás a teveim szerint marad az eredetihez hasonlatosan, de a felmerültek alapján már néhány dolgot módosítottam, majd kiderül, hogy jó irányban-e. Nemsokára majd ejtek róla szót. Amiként a kihajtásról is. :)
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)

HÁbris
haladó fórumozó
haladó fórumozó
Hozzászólások: 255
Csatlakozott: szer. márc. 28, 2018 11:24 pm

Re: Yazoo Tamiya Királytigris ("Vintage")

Hozzászólás Szerző: HÁbris »

Feszülten várjuk a fejleményeket! :smile:

yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
Hozzászólások: 992
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm

Re: Yazoo Tamiya Királytigris ("Vintage")

Hozzászólás Szerző: yazoo »

Ezt mindenféle rendszerességet mellőzve szúrom be ide. Néha egy-egy résszel jól el lehet szórakozni. :-D A torony hátulján levő ajtó pont egy ilyen terület.
A Tamiya megoldása a felragasztható ajtólap, ami magában hordozza a nyithatóságot, ha kis időt szánunk rá. :smoke Nekem le kellett feszegetnem, de gond nélkül sikerült. A meglevő zimmeritréteget is el kellett távolítanom. Fűrészelés, fúrás, és kezdődhetett a visszaépítés.

0.JPG
1.jpg


Az üres ajtólapba nyomtattam egy betétet, amire aztán ráépítettem a majd két tucat apró alkatrészt. Esztergáltam egy pisztolyport-dugót. A port kúpos nyílását kis nyomtatott betéttel oldottam meg.

2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg

Az ajtót két fém zsanérba tolt tengely tartja a helyén, a zárást két miliméteres mágneshengerpár biztosítja.

6.jpg
7.jpg

Végül visszaraktam a zimmeritet. Ez sajnos az egész építésben végigkövet, ha már meg volt csinálva, ragaszkodnom kell a stílusához. Egy natúr alappal egyszerűbb lenne az életem. :-o)

8.jpg
9.jpg
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)

yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
Hozzászólások: 992
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm

Re: Yazoo Tamiya Királytigris ("Vintage")

Hozzászólás Szerző: yazoo »

A kipufogók is kivitelezésre kerültek. Az egyik cső tőben eltörött (saját hibámból :? ), ezt alapból meg kellett oldani, egy egyszerű ragasztás is elég lehetett volna, de mivel a dobok kiműtésükkor elég lehangolóan néztek ki, a csere mellett döntöttem.
Az öntvényházakat kicsit módosítottam, mert a képek alapján nem egyszerű íves volt a felület, hanem egy élben futott össze, mint a Tigris 1-nél.
Elkészítettem a jobb oldali házra a kurblivas vezetőhüvelyét és az emelőszemeket.

1.jpg
2.jpg

3.jpg
4.jpg


Még a Navycolt-Vili Tamiya-Trumpeter KT-nál felmerült, hogy a kipufogó aránytalanul vaskos, a képek alapján én is így éreztem, így karcsúbbra készítettem el a nyomtatott dobot.

5.jpg


A kipufogócsövet rézcsőből hajlítottam meg, beleforrasztottam a terelőlemezt. Most jó szolgálatot tett a kis csőhajlítóm
http://www.rctank-forum.hu/viewtopic.php?f=31&t=3309
csak esztergálnom kellett hozzá egy szett görgőt az új feladathoz.
Persze a dob és a csövek átjárhatóak egy esetleges későbbi füstölő beépítéshez. :-o)

6.jpg
7.jpg

8.jpg
9.jpg

10.jpg
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)

Avatar
Enemy
fórum veterán
fórum veterán
Hozzászólások: 1333
Csatlakozott: hétf. márc. 19, 2012 12:23 pm
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Yazoo Tamiya Királytigris ("Vintage")

Hozzászólás Szerző: Enemy »

Szia Yazoo Mester.

Végre egy építés és pont egy KT.
Kép

Nekem is ilyen volt ,és nagyon sokat szenvedtem a toronyforgatással. .Ogrénél is volt átalakításon de stabilan az sem működött.
Alapvetőleg ezen változtatott a mechanikai problémán a Tamiya az évek során a KT gyártásánál.
kíváncsi vagyok hogyan oldod meg.
Sok sikert az építéshez.

Üdv:
------------------------------
Enemy
Jagdtiger (#201) s.Pz.Jäg.Abt.512
Königstiger (#333 )LAH s.Pz.Abt.101
Tiger I (#1313 )LSSAH
Tiger I (késői) (# 2) s.Pz.Abt.102
Panther(# 334 ) 12.SS pz rgt. HJ

TANK-R
fórum veterán
fórum veterán
Hozzászólások: 1068
Csatlakozott: kedd okt. 29, 2013 5:53 pm
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Yazoo Tamiya Királytigris ("Vintage")

Hozzászólás Szerző: TANK-R »

Szia Kolléga! :jo :jo :jo Sajnos csak most "szabadultam rá" a Fórumra hosszabb idő után de örömmel látom az újabb építésedet...bár ez most inkább restaurálás :D Ez is tuti darab lesz ha az előéleti és a Tamiya hibáit a Tőled megszokott módon orvosolod :) Kíváncsian várom a folytatást, jó munkát!
Baráti üdvözlettel: Csaba :smoke
Üdv.TANK-R
"amcsi ócskavasak"
M 41 Bulldog(majdnem kész)
M 47 Patton "A halál 50 órája Tigrise"(épülőben)
IS-3 JoszifAz új projekt

j.kiluap
haladó fórumozó
haladó fórumozó
Hozzászólások: 216
Csatlakozott: pén. feb. 14, 2014 9:48 am

Re: Yazoo Tamiya Királytigris ("Vintage")

Hozzászólás Szerző: j.kiluap »

Kedves Szeretve Tisztelt Mesterünk!
Erről beszéltünk Szolnokon,hogy bármit alkotsz,azt mindig profi módon mindent bele adva viszed véghez!
Csak ámulok és bámulok!
Üdv.Kilu

Válasz küldése

Vissza: “Átalakítások”