Heng long kihajtás feltuningolása

Re: Heng long kihajtás feltuningolása

HozzászólásSzerző: yazoo » vas. feb. 10, 2019 8:28 am

Jó lett. A másik oldalról is dobj már fel pár képet. A motorok elhelyezkedése egymáshoz képest is érdekelne.
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 838
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm

Re: Heng long kihajtás feltuningolása

HozzászólásSzerző: HÁbris » vas. feb. 10, 2019 9:20 am

Itt már van nyomaték, az biztos! Megállíthatatlannak néz ki :-)
Biztos 1:127 az áttétel? Az nagyon-nagyon soknak hangzik!
Amit korábban írtál, az 1:90 tűnik reálisnak, nekem is az 1:90 áttétellel ment ilyen lassan a Bulldog!
Amúgy a friss videókat elnézve a henglong legutóbbi tk-6.0 elektronikája már elég lassan vezethető, azzal párosítva az áttételed vadállat élethű mozgást adna...
HÁbris
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 161
Csatlakozott: szer. márc. 28, 2018 10:24 pm

Re: Heng long kihajtás feltuningolása

HozzászólásSzerző: mamut » hétf. feb. 11, 2019 11:28 am

yazoo írta:Jó lett. A másik oldalról is dobj már fel pár képet. A motorok elhelyezkedése egymáshoz képest is érdekelne.


A motorok helyzete egymáshoz képest szinte változatlan maradt, mindkettő hátrébb került kb 10mm-et, és menetirány szerint balra 4-5mm-et.

Képek:

Itt a motor helyzet változtását szemléltető kép. Az új fogaskerék még csak pucéran van a furatban, majd később kap perselyt (lustaság okán).
Kép

A másik oldal, szintén persely nélküli tengellyel:
Kép

Itt az új fogaskerék közelebb került a motorhoz, ezért a motor tengelyén a fogaskereket közelebb kalapáltam a motorhoz.
Kép

Mivel a fogaskerékház oldalából is kiállnak a perselyek, és a motorból is kiáll az őt rögzítő csavar, ezért vagy egy bonyolult távtartó idomot marok, vagy az eredeti HL idomot barkácsolom rá, egy kis távtartóval. Ez utóbbit választottam, igényesen M3 anyával oldva meg a távtartást :-)
Kép

Kép
mamut
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 332
Csatlakozott: kedd szept. 28, 2010 2:32 pm

Re: Heng long kihajtás feltuningolása

HozzászólásSzerző: mamut » hétf. feb. 11, 2019 11:46 am

HÁbris írta:a henglong legutóbbi tk-6.0 elektronikája már elég lassan vezethető



A Shermanhoz és KT-hez is a kis kanócos antennás HL vezérlést kaptam (nem tudom melyik verzió ez), amivel a Chematoxos légy és a mérgezett egér mozgás biztosítható. Helyben kanyar kísérletnél, sima felületen egy dupla piruet az eredmény. A jobbra 90 fokos kanyart egyszerűbb balra 270-nel megoldani. Rettentően használhatatlan volt.

Még így a 1:127-tel is durván hirtelenek a kanyarok.

Tervbe vettem a motor tengely hosszabításos hajtómű módosítás kipróbálását is (kb 1:170 lesz) ilyen készül most a Shermanba.
mamut
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 332
Csatlakozott: kedd szept. 28, 2010 2:32 pm

Re: Heng long kihajtás feltuningolása

HozzászólásSzerző: mamut » kedd feb. 12, 2019 9:35 am

Elkészült a lassabb áttételes módosítás is. Éles próbája még nem volt. Készítése egyszerűbb, mint a fentebb közölt verziónak.

Szükséges bővítőalkatrészek: 13mm 3x2mm rézcső, HL hajtás legnagyobb áttételű fogaskereke, és értelemszerűen a módosítani kívánt HL meghajtás.

Az eredeti hajtás első fogaskerekén el kell távolítani a távtartót. Spiáterem esetében esztergával próbálkoztam, a kis fogaskeréknél megfogva a munkadarabot, de a befogás nem volt elég erős, ezért inkább drehlerrel vágtam le a távtartót.

A frissen vágott fogaskerék (a fényképezés után még tűreszelővel szépítettem:
Kép

A motorról lekalapáltam a fogaskereket, felfúrtam 3mm-asra:
Kép

A fogaskerékbe belekalapáltam a 13mm hosszú részcsövet, majd szembesültem a ténnyel, hogy az előzetesen 2mm-re becsült motortengely valójában 2.25mm. Ezért akkut kötöttem a motorra, és a forgó tengelyt drehlerrel köszörültem egy picit. Egy girbe-gurba bunkósbotszerű forgástestet kaptam, amire rákalapáltam a rézcsövet a fogaskerékkel együtt:
Kép

Az új fogaskerék a távtartó helyére került. Az eredeti, 3mm furat majdnem jó helyen van. Tűreszelővel felfele tágítottam 1,5mm-et, majd az így kapott 4.5-ös furatot már fúróval tettem szabályossá és 6mm-ra, hogy fogadja a donor meghajtás piros műanyag perselyét.

A tűreszeléses rész kicsit gányolós, de összességében egyszerű átalakítás. Előnye, hogy a motorok maradtak a helyükön (bár még nem tudom befér-e a helyére...). Az új fogaskereket az ábrákon pirossal jelöltem :-)

Kép

Kép

Kép

Kép
mamut
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 332
Csatlakozott: kedd szept. 28, 2010 2:32 pm

Re: Heng long kihajtás feltuningolása

HozzászólásSzerző: Petya Panther » kedd feb. 12, 2019 4:48 pm

Ez nagyon klassz lett :bravo
Petya Panther
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 865
Csatlakozott: pén. aug. 29, 2014 5:39 pm

Re: Heng long kihajtás feltuningolása

HozzászólásSzerző: yazoo » kedd feb. 12, 2019 9:02 pm

Ez is nagyon jó megoldás. :jo
A képeket nézve az jutott eszembe, hogy ha minden fogaskereket fordítva tennél a házba (tengelyirányban megfordítva), és a kihajtótengelyen a kis kereket átütnéd a másik oldalra, akkor nem kellene a motor fogaskerekét kihosszabbítani, hanem éppen a motor felé közelíteni.
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 838
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm

Re: Heng long kihajtás feltuningolása

HozzászólásSzerző: mamut » szer. feb. 13, 2019 8:05 am

yazoo írta:Ez is nagyon jó megoldás. :jo
A képeket nézve az jutott eszembe, hogy ha minden fogaskereket fordítva tennél a házba (tengelyirányban megfordítva), és a kihajtótengelyen a kis kereket átütnéd a másik oldalra, akkor nem kellene a motor fogaskerekét kihosszabbítani, hanem éppen a motor felé közelíteni.


Gondolkodtam rajta sokat, de nem mertem belekezdeni a nagy kalapálásba, aztán a motor kis tengelyéről is alig tudtam leütni a kis fogaskereket, ami meggyőzött igazamról és egész mostanáig nyugodt voltam, erre most megint bogarat tettél a fülembe.

Még nem készült el a másik oldal, ezért nem tudom belepróbálni a Shermanba, attól félek, hogy az új fogaskerék útjában lesznek az alsó és felső kocsirészt összetartó csavarhelyek.
mamut
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 332
Csatlakozott: kedd szept. 28, 2010 2:32 pm

Re: Heng long kihajtás feltuningolása

HozzászólásSzerző: mamut » pén. feb. 15, 2019 9:05 am

Néhány kép, amit a másik oldal készítése közben csináltam, és hiányzott az előző hozzászólásból.

Átszámoltam, mert korábban elszámoltam! Az újabb áttétel 1:137, a régebbi 1:116.

A motor és kiegészítései:
Kép

A köszörült tengely (amit most túl köszörültem, ezért forrasztanom kellett...):
Kép

Az egybepréselt fogaskerék és toldócső:
Kép


Meggyőződésemmé vált, hogy egyszerűbb a motor fogaskerekét/tengelyét hosszabbítani, mint a legutolsó hajtott fogaskereket átkalapálni és távtartózni.
mamut
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 332
Csatlakozott: kedd szept. 28, 2010 2:32 pm

Re: Heng long kihajtás feltuningolása

HozzászólásSzerző: mamut » kedd feb. 19, 2019 11:15 am

A másik oldal képeivel még tartoztam:

Kép

Kép

És itt látszik, hogy megint sikerült elmérnem valamit, és tűreszelővel kellett korrigálnom a furatot:
Kép

Nagy szerencsével a módosított hajtás elfért a teknőben. A biztonság kedvéért azért egy kicsit belecsiszoltam a csavarhelyekbe:

Kép
mamut
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 332
Csatlakozott: kedd szept. 28, 2010 2:32 pm

Re: Heng long kihajtás feltuningolása

HozzászólásSzerző: yazoo » csüt. máj. 09, 2019 7:53 pm

Úgy adódott, hogy a fiam nekifogott egy Pershing feljavításának (legalábbis szétszedte atomjaira :D ), és igénye lett egy nyomatékos, nem túl gyors hajtásra. Ezzel együtt a hídvető felújított acélfogaskerekes kihajtása feleslegessé vált (egy más megoldás miatt :mosoly ). Úgy gondoltam, a Mamut által ismertetett 1:139 áttételű módosítást én is összehozom az iránymutatásai alapján. Pár apróságot másként csináltam, de lényegében ugyan az.
Az egykori Tigrisem ledarált fogú spiáter kihajtását előkerestem, kiemeltem belőle az első két kereket, ami hibátlan volt. A két kerék tengelyvégeit az acél fogaskerekeknél említett módon csapágymérethez esztergáltam. A kisebbik keréknél a spiáter felöntést le kellett esztergálni, sőt még a tengelyt is be kellett mélyíteni, másként a nagyobb kerék fogai beleütköznek.

Kép Kép

Hogy teljesen pontos, és egyszerűen kivitelezhető legyen a plusz kerék helyének kialakítása a lemezházon, először kiszámolgattam a fogaskerekek tengelytávolságait, és ez alapján nyomtattam egy fúrósablont. Három furattal számoltam, a motor, az új kerék és a megmaradt kerék furatával. Így egy háromszögem lett, aminek két pontja illeszkedik az eddigiekhez.

Kép

A motor furatába egy csapot készítettem, a meglevő csapágyfuratnál egy fúrószárat illesztettem, így teljesen pontos lett a pozíció. A fúráshoz egy acél fúróperselyt tettem a harmadik furatba, egy fúrót pedig átköszörültem lemezfúráshoz, főleg azért, mert a kis furatot majdnem félbe vitte az új. Satuba fogva, kiegészítve két patentfogóval átfúrtam a lemezt.

Kép Kép Kép

A másik félen nincs furat a motornak, így a két lemez összeillesztése után itt már csak kireszeltem a csapágyhelyet.
A motor fogaskerekének kihosszabbítása helyett inkább teljesen rövidre vettem, sőt a kerekekből még egy-egy milimétert le is könnyítettem. Az összes kereket tengelyirányban átfordítva raktam a házba. A kihajtótengelyre került egy távtartó, és a fogaskerék értelemszerűen a belső oldalon maradt.

Kép Kép Kép

Mivel az egyik összekötő helye megszűnt, azt áthelyeztem a kihajtótengely fölötti sarokhoz. Végül a lemezeket egymáshoz igazítottam, egy kicsit kellett lereszelni, így majd a burkolat megoldása könnyebb lesz.

Kép Kép Kép

Köszönet Mamut az ötletért! :)
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 838
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm

Re: Heng long kihajtás feltuningolása

HozzászólásSzerző: mamut » szer. máj. 15, 2019 12:28 pm

Elfelejtettem írni korábban (de a képen látszott), hogy az új fogaskerékbe fúrtam egy furatot, amin keresztül a csavarhúzóval hozzáférek a motortartó csavarhoz, és így az egész áttétel szétszedése nélkül tudom a motort cserélni:
Kép
mamut
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 332
Csatlakozott: kedd szept. 28, 2010 2:32 pm

Re: Heng long kihajtás feltuningolása

HozzászólásSzerző: HÁbris » csüt. máj. 16, 2019 2:45 pm

mamut írta:Elfelejtettem írni korábban (de a képen látszott), hogy az új fogaskerékbe fúrtam egy furatot, amin keresztül a csavarhúzóval hozzáférek a motortartó csavarhoz, és így az egész áttétel szétszedése nélkül tudom a motort cserélni


Az egyszerű praktikus szerelést segítő megoldások nagyon nagyon jók!!!
HÁbris
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 161
Csatlakozott: szer. márc. 28, 2018 10:24 pm

Előző

Vissza: Technológiák

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég