Heng long kihajtás feltuningolása

Re: Heng long kihajtás feltuningolása

HozzászólásSzerző: yazoo » hétf. nov. 20, 2017 6:55 pm

Ez mindig aktuális téma marad. :)
A leírás igazolta az 1:40-es, általam is számolt áttételi arányt. Még mindig kitartok amellett, hogy a "3:1", "4:1" csak verziószám, amivel megkülönböztetik a kihajtásokat.
Érdemes lenne tényleg az összes áttételt kibogarászni, kinek mi kerül a kezébe, hogy egyértelmű képet kapjunk.
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 837
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 7:20 pm

Re: Heng long kihajtás feltuningolása

HozzászólásSzerző: mamut » kedd nov. 21, 2017 10:15 am

yazoo írta:Még mindig kitartok amellett, hogy a "3:1", "4:1" csak verziószám,


Ha megkülönböztetjük a ":" jelet a "." jeltől, akkor ez nem is kérdés, merthogy 3.1 és 4.1-nek írják (lásd rctank.de).
mamut
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 331
Csatlakozott: kedd szept. 28, 2010 1:32 pm

Re: Heng long kihajtás feltuningolása

HozzászólásSzerző: HÁbris » szer. nov. 28, 2018 8:33 pm

yazoo írta:Ez mindig aktuális téma marad. :)
A leírás igazolta az 1:40-es, általam is számolt áttételi arányt. Még mindig kitartok amellett, hogy a "3:1", "4:1" csak verziószám, amivel megkülönböztetik a kihajtásokat.
Érdemes lenne tényleg az összes áttételt kibogarászni, kinek mi kerül a kezébe, hogy egyértelmű képet kapjunk.


Továbbgondolva a dolgot, csináltam a kiszámoláshoz egy segédletet excel-ben.
Sajnos meg kell számolni hozzá a fogaskerekek fogait, de utána egyszerű:
csak be kell írni a fogszámokat a motortól a köztes kerkeken át a meghajtókerékig, a képletek kiszámolják a redukció mértékét, ha megadjuk a motor fordulatszámát, akkor a tengely fordulatszámát is.
Pl a legelterjedtebb fekete pajzsos 380-as hl motor elvileg 8500 rpm-et tud, ezt írtam be kezdésnek a táblázatba, meg a 10 fogú piniont, és megszámoltam az alap 2.1 pz3 kihajtás fogait, ezt találjátok a táblázatban.
E szerint a 2.1 is 39:1 fordulatszámcsökkentést végez motortengelytől lánckerékig, ahogy azt Yazoo is kiszámolta korábban.

https://drive.google.com/file/d/1g0iTJxS9nNmfEz1jn57_69Y43y6o7VA_/view?usp=sharing

Szóval Kollégák, ha valakinek van kedve megosztani a fiókban lévő, mostanáig ismeretlen tudású 5.1-es kihajtások számait, itt is egy lehetőség :)
HÁbris
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 149
Csatlakozott: szer. márc. 28, 2018 9:24 pm

Re: Heng long kihajtás feltuningolása

HozzászólásSzerző: HÁbris » szomb. dec. 01, 2018 11:24 am

Az ünnepek közeledtével nincs kedvetek fogakat számolni ? :-D
Bocs, de próbálom felrázni a topikot egy kis motorostalálkozóval:

Kép

magam sem értem, mivel összesen két tankom van, és mindkettőben van motor, hogy ezeket honnan szedtem egy év alatt :)

a súlyozás kedvéért lemértem a spiáteres 380-as tömegét:

Kép

aztán beleraktam a másik motorral :D
persze nagy külömbség úgysem lehet.
HÁbris
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 149
Csatlakozott: szer. márc. 28, 2018 9:24 pm

Re: Heng long kihajtás feltuningolása

HozzászólásSzerző: HÁbris » pén. jan. 18, 2019 3:12 pm

mamut írta:
HÁbris írta:10 körös, fordulatszámra stimmel de nyomatékot nem ír, az áramfelvétele gyanúsan alacsony, szerinted van ereje?

Az nem tíz körös (turn-nek a tekrecsben a huzalkörök számát nevezik), hanem tíz tekercs van benne (asszem ezt 10 polusunak nevezik). Ránézésre jobb, mint a gyári, viszont a méretét ellenőrizted már? Sokat kerestem már ilyent, de mindig valamelyik mérete nem volt jó.


Köszönöm a kiigazítást, nem tudtam, h rosszat írok.
Megmértem tolómérővel a gyári hl motort és egy 390-es taigen motort a 4.1 kihajtásról, egyezik a méret, be kell férjen!

A "HL Tauchpanzer III." topicból átemelve, és erről a motorról van szó:
https://tinyurl.com/y9ws48ks
HÁbris
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 149
Csatlakozott: szer. márc. 28, 2018 9:24 pm

Re: Heng long kihajtás feltuningolása

HozzászólásSzerző: mamut » csüt. jan. 31, 2019 10:34 am

Érdeklődöm, olyannal próbálkozott-e már valaki, hogy még egy fogaskerékkel bővíti a HL meghajtást?

Belekezdtem egy ilyen projektbe, most várom a megrendelt 20 dolláros spiáter HL meghajtást, ami donor lesz, és csak két fogaskerék és csapágyai(?) fognak továbbélni.
Lehet rendelni németországból HL fogaskereket 4 EUR-ért, de 12EUR a posta, így ugyanannyi lesz a vége, mint a komplet hajtásnak kínából.

Tehát az a tervem, hogy még egy áttételt teszek a motor és az eredeti fogaskerekek közé, így az 1:40-ből kb 1:120 lesz.

Ötleteiteket, javaslataitokat nyugodtan írjátok! Nekem még ötletem sincs, hogyan-mivel-milyen irányba fogom megtoldani a lemezházat.
mamut
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 331
Csatlakozott: kedd szept. 28, 2010 1:32 pm

Re: Heng long kihajtás feltuningolása

HozzászólásSzerző: HÁbris » csüt. jan. 31, 2019 12:25 pm

Szia Mamut, korábban ezt megcsinálta itt valaki a fórumról!
HÁbris
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 149
Csatlakozott: szer. márc. 28, 2018 9:24 pm

Re: Heng long kihajtás feltuningolása

HozzászólásSzerző: HÁbris » csüt. jan. 31, 2019 12:27 pm

HÁbris írta:Szia Mamut, korábban ezt megcsinálta itt valaki a fórumról!

:D
Meg is van, ennek a topiknak az első bejegyzése, Leo742 munkája!
HÁbris
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 149
Csatlakozott: szer. márc. 28, 2018 9:24 pm

Re: Heng long kihajtás feltuningolása

HozzászólásSzerző: goan » csüt. jan. 31, 2019 2:39 pm

Annak idejèn èn úgy gondoltam , ha szarból èpìt vàrat az ember legyen olcsó :D 8fogas pinion.
KépKép Kép 
Tamiya : Tiger I , Sherman Easy Eight, King tiger , Su 152,
Hl Tiger I elmod, Torro t34/85, Trumpeter T34/76
Avatar
goan
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 432
Csatlakozott: vas. nov. 15, 2009 9:13 pm
Tartózkodási hely: BP. 1136

Re: Heng long kihajtás feltuningolása

HozzászólásSzerző: yazoo » csüt. jan. 31, 2019 8:31 pm

Éppen most a kihajtásokkal (is) foglalkozom. Egy lehetőség a plusz lassító áttétel. Gyakorlatilag a témaindító megoldást valósítottam meg én is, tehát a motor helyére került egy plusz fokozat, bár innen azok a képek hiányoznak.
Mivel a motornál a legkisebbek az erők, ide műanyag kereket tettem, mégpedig a műanyag HL kihajtás racsnis kerekét. A kis fogaskereket a körmökkel és a tengellyel együtt kiszedtem, a megmaradt keréknek új tengelyt esztergáltam. Egyik végére 10 fogú (az eredeti motoréval egyező) fogaskereket préseltem. A műanyag kerék menesztésére nyomtattam egy, a belső hullámos felületbe illő tárcsát, amit a tengely kereszfuratába illesztett kis stift hajt.
Két peremes csapággyal oldottam meg a sima futást.

Kép Kép Kép

Kép Kép

A ház nyomtatott lett, a próbák alapján jónak látszik. Több verzió is készült, míg a legjobb megszületett. Itt beleszólt a két motor elhelyezkedése (mármint hogy elférjenek egymástól), azonkívül a hajtás perselyei is kicsit kilógnak oldalra, ezeknek kis bemélyedések kellettek. Legvégül pedig a legmasszívabb irányt céloztam meg.

Kép Kép Kép

Kép Kép

A két kerék 10:45 arányú lassítást végez. Az áttételház 13 mm széles. Aprócska lemezcsavarokkal rögzítettem össze, de azt hiszem metrikus csavarokkal erősebb lehetne.
Egy nagy fordulatú motorral játszogattam vele egy ideig, és elég jónak tűnik a ház, bár ez alapvetően csak amolyan próbanyomtatás, tehát nem 100 %-os sem a minősége, sem az erőssége.
Az érdekesség, hogy a kis fogaskerék átmérője nagyobb mint a mögötte levő csapágyé, ezért a csapágyfészek kialakításakor a csapágy kisebb átmérőjébe a 10 fognak kibontásokat terveztem. A nagyobb kerék áttolható a lyukon, mégis a kisebb csapágy hiba nélkül illeszthető.
A végső kivitel még nem készült el, mert nem tudom, hogy szükségem lesz-e rá, csak igyekeztem kipipálni a megvalósíthatóságát.
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 837
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 7:20 pm

Re: Heng long kihajtás feltuningolása

HozzászólásSzerző: mamut » hétf. feb. 04, 2019 7:56 am

Elkészültem a meghajtásbővítéssel a KT egyik oldalán. A tengelyeket forgatva én 1:30 körüli áttételt számoltam, néhány fordulatot tévedhettem, de a szakirodalmi 1:39 nekem túl távolinak tűnik.

Szóval az új áttétel 1:90 környéki lett. Sokkal szebb a mozgása (bár még csak az egyik oldal készült el). Mindenképpen ajánlom, de inkább a kész gyári típust, mert a házi készítés kínkeserves.

Ilyen volt (kb 1:30 áttétel)
Kép

Ilyen lett (kb 1:90):
Kép

És akkor a munkáról, ami egy HL meghajtás egy másik HL meghajtás motor felőli fogaskerekével történő bővítés volt:

A bővítő fogaskerék:
Kép

A tervek és az új motortartó lemez:
Kép

A motor az új helyén, az új fogaskerékkel:
Kép
Kép

A "kész" motortartó és a távtartó:
Kép

Az eredeti HL ház, és módosítása:
Kép
Kép

Az új fogaskerék a motor helyére került. A motor pedig távolabb a tengelytől, és beljebb az eredeti helyétől hajtja az új kereket. A módosított ház, a távtartó és az új motortartó összeszerelve:
Kép

A kész 1:90-es hajtás:
Kép
Kép
mamut
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 331
Csatlakozott: kedd szept. 28, 2010 1:32 pm

Re: Heng long kihajtás feltuningolása

HozzászólásSzerző: TANK-R » hétf. feb. 04, 2019 12:10 pm

Szia! Jó kis meló van benne, de ha az eredmény kielégítő megérte :jo
Baráti üdvözlettel: Csaba :smoke
Üdv.TANK-R
"amcsi ócskavasak"
M 41 Bulldog(majdnem kész)
M 47 Patton "A halál 50 órája Tigrise"(épülőben)
TANK-R
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 963
Csatlakozott: kedd okt. 29, 2013 4:53 pm
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Heng long kihajtás feltuningolása

HozzászólásSzerző: yazoo » hétf. feb. 04, 2019 8:00 pm

Ez klassz megoldás. Jobb, mint a külön felerősített kiegészítő áttétel, mert lényegesen helytakarékosabb.
Az acél perselyeket rögzítve vannak a lemezben valami módon? A fotók alapján úgy tűnik.
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 837
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 7:20 pm

Re: Heng long kihajtás feltuningolása

HozzászólásSzerző: mamut » kedd feb. 05, 2019 7:32 am

yazoo írta:Az acél perselyeket rögzítve vannak a lemezben valami módon? A fotók alapján úgy tűnik.


Valami van, mert a külső élükre, vésővel, szinte csak érintő vonalban, a tengellyel párhuzamos irányba ráütöttek egyet.

MÁS:
Közben a neten találtam egy nagyon szellemes megoldást. A bővítő fogaskereket a házat összetartó csavarok helyére teszik, úgy, hogy az a motortól pont megfelelő távolságba kerüljön (a gyári csavar furat szinte pont ott van, gondolom tűreszelővel pontosítják a furat helyét, amikor a perselynek tágítják). Így motor helyét sem kell bántani, a motor marad a helyén, "csak" a motor fogaskerekét kell messzebbre vinni a tengelyén. De éppen ez ennek a megoldásnak a buktatója, hogy a motor tengelyét úgy kell meghosszabbítani, hogy a "hosszabbító" elférjen az eredetileg hajtott fogaskerék alatt. A neten talált leírás azt mondja, hogy elég félig lehúzni a motortengelyről a fogaskereket, de ez nem igaz, nem elég hosszú a motortengely.

Szóval ez lenne a legszellemesebb megoldás, de a hozzá közölt kép (az utolsó, a kész hajtásról) jobb oldala alapján nem működhet tengelyhosszabbítás nélkül, hiszen a képen látszik, hogy a motor fogaskereke mindkét hajtott kerékbe belelóg (nincs elég távol a motortól):
https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1691846-heng-long-home-made-very-low-ratio-gearboxes


Sajnos az új HL táviránytó rendszerhez elengedhetetlen az áttétel módosítása.
mamut
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 331
Csatlakozott: kedd szept. 28, 2010 1:32 pm

Re: Heng long kihajtás feltuningolása

HozzászólásSzerző: mamut » pén. feb. 08, 2019 8:53 am

Elkészültem a másik oldallal is (ha érdekel valakit, akkor arról is van néhány fénykép).

Tehát a 1:39 * 3, azaz 1:127-es áttétellel más nagyon szépen mozog (a régi 27MHz HL táv tudott ilyen mozgást, de az új 2.4GHz rendszerrel és gyári áttétellel ez lehetetlen volna):

mamut
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 331
Csatlakozott: kedd szept. 28, 2010 1:32 pm

ElőzőKövetkező

Vissza: Technológiák

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég

cron