Lemezforrasztás

Lemezforrasztás

HozzászólásSzerző: yazoo » csüt. ápr. 26, 2018 7:30 pm

Rongyosgárda kedvéért írnék pár szót a horganylemez forrasztásáról. Pontosítva a kisebb horganylemez darabok forrasztásáról, nem akarok a bádogos szakmába beleokoskodni. Nem mintha más nem ismerné, épp csak ahogyan én szoktam művelni. :) Örülnék, ha más is hozzáírná a saját bevált fogásait.
A horganylemezt gázzal csak nagyobb, durvább esetekben szoktam forrasztani. A magas hőtől finomabb munkáknál a benne levő feszültségektől elkezd vetődni a lemez. Táblalemezben mindig is van egy kis hajlás, hiszen tekercsből szabják le.
A nekem legjobban bevált forrasztóeszköz a pillanatforrasztó páka. (Az én példányom még eredeti csehszlovák darab, odakint is vettem valamikor :) ) Csak 75 W-os, de elég magas hőt tud előállítani, ezért is jó ide. Az ugyanakkor lényeges, hogy milyen pákaheggyel használjuk. Elég sokféle megoldást láttam már, mindenféle hosszúságú és átmérőjű rézdrótokkal, összecsavart heggyel és más barkácsolásokat. Nekem az évek során a következő jött be: 1,5 mm2 keresztmetszetű közönséges tömör villanyvezeték, amiből 110 mm hosszú darabokat vágok. Végeire kerekcsőrű fogóval szemet hajlítok. Általában egyszerre több tíz darabot elkészítek, így mikor kell, csak kiveszek egyet.

Kép Kép

Amikor felszerelem a pákára, a végét lapos fogóval összenyomom, vigyázva, hogy ne érjen össze azért. Az első melegítéskor gyantás forrasztóónnal rögtön befuttatom a hegyét. Ha ez kimarad, néha érdekesen tud viselkedni.
Más hosszúságú vagy átmérőjű hegyekhez képest ez viselkedik a legideálisabban. Megjegyzem, a páka fémkivezetésébe bele is van ütve (1,5 mm2, 40 mm). Elég gyorsan fogy a hegy, amit onnan tudni, hogy csökken a hője. Ilyenkor cserélem. Finom rézszőrű drótkefével szoktam melegítve letisztogatni munka közben. Ha nincs annyira hegyesre hajtva a vége, az élettartama ugyan nő, de a használhatósága csökken. :-(
A forrasztáshoz szükség van valamilyen forrasztóvízre, én a képen láthatót szoktam mostanában használni:

Kép Kép

Praktikus, mert ecsetelős, így könnyű felvinni. Az egyetlen baja, hogy könnyű kiborítani, főleg, mikor alig van hely a sok szerszámtól. :E Mindig egy műanyag dobozban tartom, onnan könnyű visszaönteni. :D
Forrasztóónnak 0,7-0,8 mm-eset használok az ilyen jellegű munkákhoz.
A lemez leszabása előtt érdemes átgondolni, hogy melyik elem hogyan helyezkedik, mi kerül fedésbe, le is szoktam rajzolni, mert könnyen elcsúszhat a méret, ha a lemezvastagsággal nem számolunk.
Összeállításkor mindenféle segédeszköz jól jöhet, derékszög, fémidomok, fémcsipeszek, mágnes, spéci fogó (pl.: ércsipesz :) )
Érdekes, de előfordulhat mágnesnél, ha véletlenül sikerül túlmelegíteni, hogy elveszíti a mágneses tulajdonságát (ez gázzal melegítéskor lehetséges, nekem már mindenesetre sikerült :-D )
És akkor a forrasztás. A forrasztandó éleket végigecsetelem, de csak a szükséges szélességben, majd ónnal vékonyan végigfuttatom. Ha vastagra sikerül, le is szoktam reszelni, mert összeillesztéskor útban lesz. Ezt mindkét félnél megcsinálom. Összeállítás és rögzítés után pár ponton megforrasztom, hogy megálljon, majd forrasztóvízzel végigkenem újra, és elkezdem a végső forrasztást. Arra figyelek, hogy ne melegítsem túl, inkább mindig az él más helyein, hogy ne tudjanak a darabok elmozdulni, és kis szakaszokon ón hozzáadásával végigdolgozom az egészet. 5-10 mm-esre ollózott ónt csipesszel a sarokba illesztve a legjobb, így nem lesz feleslegesen sok. A pákaheggyel finoman bánva egészen hegesztésszerű forrasztásokat lehet némi gyakorlással készíteni.

Kép Kép

Ami még fontos, a munka végeztével le szoktam mosni a darabot mosószeres vízzel, majd szárazra törölni, vagy hajszárítózni, ha kell. A forrasztóvíz ugyanis még tovább dolgozik, és elkezdhet rozsdásodni. Főleg, ha vaslemez is kerül az alkatrészek közé. (például sörösdoboz :D ) A lemosást akkor is megcsinálom, ha másnap ugyanonnan folytatom.
A kész forrasztást durvább tűreszelővel, csiszolóvászonnal, sáberrel (háromélű hántoló) szoktam utánmunkálni, ha igényli a helyzet.
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 775
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm

Re: Lemezforrasztás

HozzászólásSzerző: TANK-R » pén. ápr. 27, 2018 1:48 pm

...hát Kolléga ehhez nem igen van mit hozzáfűzni legföljebb annyit bár ez saját perverzió :D hogy én a rézcsövek forrasztásánál használt pasztát is szeretem, nagyon jól futtatja az ónt. Igaz ugyan hagy egy kis "rondaságot" maga után, de azt a Dremmel drótkoronggal szoktam eltüntetni...ez nagyon jó felületet ad.
Baráti üdvözlettel: Csaba :smoke
Üdv.TANK-R
"amcsi ócskavasak"
M 41 Bulldog(majdnem kész)
M 47 Patton "A halál 50 órája Tigrise"(épülőben)
TANK-R
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 911
Csatlakozott: kedd okt. 29, 2013 5:53 pm
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Lemezforrasztás

HozzászólásSzerző: yazoo » pén. ápr. 27, 2018 7:52 pm

Akkor legyen még a rézlemezről is pár szó. :)
A réz lehet vörösréz (ami valóban réz), sárgaréz (réz és cink ötvözete) esetleg bronz (réz és ón ötvözete).
Mind kifejezetten jól forraszthatóak.
A nehézséget a réz egy tulajdonsága, a jó hővezető képessége okozhatja. :csod Forrasztáskor ugyanis az egész darab, mint egy hűtőborda kezd viselkedni, ez már egy 0,5 mm-es lemeznél is észrevehető. Ezért a kifejezetten apró alkatrészektől eltekintve rézlemezeket gázlánggal szoktam forrasztani, ugyanis ez tud gyorsan nagy hőmennyiséget bevinni, és felmelegíteni a forrasztási pontot annyira, hogy a forraszanyag is megolvadjon, még mielőtt az egész darab teljesen átmelegedne.
A másik nehézség pedig ebből kifolyólag pontosan az, hogy nagyon könnyen leolvadhatnak a már meglevő forrasztások egy véletlen túlmelegítés miatt. :sad: Erre is vannak megoldások, például vizes vattával, papírzsebkendővel és egy csipesszel meg lehet akadályozni egy-egy korábban összeforrasztott rész felhevülését. Acélfelülettel való érintkezés szintén tud hőt elvonni. Erre figyelni is érdemes, mert sík acéllapra fektetve a lemezt, sokkal nehezebben melegszik fel, és bár jól jönne a pontos felület például illesztéskor, de a forrasztást nehezíti. Erre a célra keményfa lapot, vagy bakelitet szoktam használni, mert ezek a forrasztásba nem szólnak bele. Igaz az égett fa "illata" kellemetlen mellékhatás tud lenni. :?
Ahogy TANK-R kolléga is írta, a vízvezetékszerelők által használt fekete paszta is jó segédanyag. Szerintem aki foglalkozik vele, az idővel úgyis mindenféle anyagra szert tesz, és kialakul a saját receptúrája a technikára. :)
A Dremel drótkorongot én is szoktam használni a forrasztás tisztázására, leginkább hozzáférhetetlen helyeken mindhárom alakjában, úgymint ecsetforma, tárcsa és fazékkorong formájában. Praktikus. :jo
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 775
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm


Vissza: Technológiák

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég