Yazoo MT-34 hídvető harckocsi

Külső és belső átalakítások ...

Moderátor: navycolt

Válasz küldése
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
Hozzászólások: 924
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm

Re: Yazoo MT-34 hídvető harckocsi

Hozzászólás Szerző: yazoo »

Ismét sikerült meglépnem egy kritikus darab elkészítését, ami az elmúlt - inkább hetek, mint napok munkájának eredménye. :-o)
Ez az alkatrész a hídelemek tengelyére illeszkedik, és nyitáskor az egyik hídféllel, aktuálisan a felsővel kapcsolja össze a mozgató drótkötelet. A drótkötél rögzítési pontja és néhány vezető eleme is ide van építve. Az egész szerkezet tükör szimmetrikus, lehetővé téve a híd mindkét oldaláról való felvételét.
A kivitelezés első szempontja a könnyű tömeg, hiszen a híd egészének tömegét növeli, a második a mechanikus szilárdság, végül a könnyű forraszthatóság, ami az összetett szerkezet megvalósításához szükséges. Az első és utolsó egymásnak ellentmondanak, rézből készítettem el az alkatrészeket, és nyugodtam mondhatom, elsősorban egy szép forrasztási feladat kerekedett az egészből.
A méretre reszelt lemezalkatrészekhez rézből esztergált különféle gyűrűk, hüvelyek, csapok készültek.

Kép Kép Kép Kép

Kép Kép Kép Kép

Kép Kép Kép Kép

Kép Kép Kép Kép

A drótkötél szemét, és a kötélvezető elemeket rögzítő csapoknál érdekes megoldást alkalmaztak, nem egy egyszerű csapról van szó, hanem egy kioldó szerkezetről, aminek a működtetési módja nem világos. Ide egy vizuálisan egyező szerkezetet készítettem, az egyik menetes, a másik rugós működtetésű lett.

Kép Kép Kép Kép

Kép Kép Kép Kép

A kész darab összesen 82 alkatrészből áll, és 153 gramm tömegű, még elfogadhatónak gondolom.
Persze még sok meló van, de hamarosan elkezdődhet a híd mozgatásának tesztelése. :)

Kép Kép Kép
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)

Petya Panther
profi fórumozó
profi fórumozó
Hozzászólások: 939
Csatlakozott: pén. aug. 29, 2014 6:39 pm

Re: Yazoo MT-34 hídvető harckocsi

Hozzászólás Szerző: Petya Panther »

Jól gondolom, hogy ha elkészül, ki fogod próbálni, hogy mennyi a max. teherbírása? :tankos
2xTiger, Kingtiger, Jagdtiger, 2xKV-1, 4xT-34/85, T-34/76, Pz3, Pz4, Leopard 2A6, M26, Pz38T, 2xKübelwagen, QF-6 ágyú, Ferdinand

yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
Hozzászólások: 924
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm

Re: Yazoo MT-34 hídvető harckocsi

Hozzászólás Szerző: yazoo »

A maximális teherbírást úgy tudnám tesztelni, ha addig pakolnám a súlyokat, míg össze nem szakadna. :-D
Ennyire azért nem akarom. Az eredeti teherbírás 50 T volt, nekem ez alapján 12,2 kg-ot kellene produkálnom, ami egyáltalán nem tűnik kevésnek. :o
Igazán a tesztelésnél a híd mozgatására gondoltam, a billentésére, nyitására, egyáltalán a mechanika működésére.
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)

ogre11
profi fórumozó
profi fórumozó
Hozzászólások: 613
Csatlakozott: szomb. okt. 10, 2009 8:52 pm
Tartózkodási hely: Kerepes

Re: Yazoo MT-34 hídvető harckocsi

Hozzászólás Szerző: ogre11 »

:o :jo
Üdv János

Avatar
vili
fórum veterán
fórum veterán
Hozzászólások: 3011
Csatlakozott: hétf. szept. 22, 2008 8:16 pm
Tartózkodási hely: Debrecen

Re: Yazoo MT-34 hídvető harckocsi

Hozzászólás Szerző: vili »

Szia!

Gyönyörű bádogos munka. Valakinek igénybe kellett venni a segítségét az illesztéseknél és a megtartásánál? Nekem a feleségem szokott segíteni megtartani egykét elemet míg én odaillesztem a másikat
Nekem csak egyszerű csipeszes tartó konzolom van ami messze esik a kívánalmaktól.
Lefotózhatnád a tiedet? Így festetlenül pláne tetszik.

Gratulálok.

yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
Hozzászólások: 924
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm

Re: Yazoo MT-34 hídvető harckocsi

Hozzászólás Szerző: yazoo »

Köszönöm Mesterek! :)
Én inkább segédeszközöket szoktam alkalmazni, de persze volt már kivétel :D. Nekem is egy kis csipeszes állványom van, csak a csipesze van kicserélve egy szélesebb, sima pofájúra. Jó szolgálatot tesz még egy érfogó, ez olyan, mint egy mini patentfogó, és önzáró.

Kép

Persze a lánggal vigyázni kell, ne izzítsa fel a szerszámok hegyét. Erre tartok régi ütött kopott csipeszt. Ezenkívül jól szolgál egy samott tégla, amin lehet dolgozni, bírja a hőt, de nem vezeti el a darabról.

Érdekességként egy különleges fotó. A képen Tátra-141 teherautó vontat egy trélert, amin egy leponyvázott MT-34 hídvető harckocsi van.

Kép

Még nem ejtettem róla szót, az MT-34-nek volt egy párja, a PM-34 hídszállító szerelvény. Ez Tátra-141 vontatású kéttengelyes szerelvény volt, ami az összecsukott hidat fel tudta venni, le tudta engedni, és természetesen hordozta.

Kép Kép
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)

yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
Hozzászólások: 924
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm

Re: Yazoo MT-34 hídvető harckocsi

Hozzászólás Szerző: yazoo »

A híd utóbb bemutatott szerkezeti eleméhez készült még néhány kötélvezető elem.
Két esztergált alumínium görgő, amelyek tengellyel beépítve vezetik a drótkötelet - ez volt az egyszerűbb alkatrész. :)

Kép Kép Kép

A másik kissé érdekesebb, ez csak egy ív, egy valamivel több, mint félkörív, és ez az elem kivehető, ezért is van a végekben a sajátos csapszegszerkezet. Az íveket azért kell kivenni (valószínűleg :mosoly ) hogy alaphelyzetben a kötél lazábban, kevésbé feszítve és törve helyezkedjen el, így beejthető a két tartófél közé. A vezetőívek lánccal biztosítva, használaton kívül a merevítőbordák közé, egy tartóra akasztva vannak tárolva.

Kép Kép Kép Kép

Kép Kép Kép Kép

A profil kiesztergálása után a felesleges ívrészeket lereszeltem, a fogantyút és a lánchoz a kis szemet ráforrasztottam.
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)

mamut
haladó fórumozó
haladó fórumozó
Hozzászólások: 348
Csatlakozott: kedd szept. 28, 2010 3:32 pm

Re: Yazoo MT-34 hídvető harckocsi

Hozzászólás Szerző: mamut »

Lassan esedékes lenne egy robbantott ábra/fotó, mert elveszünk a rendkívül részletgazdag alkatrészek tengerében.

yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
Hozzászólások: 924
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm

Re: Yazoo MT-34 hídvető harckocsi

Hozzászólás Szerző: yazoo »

Igaz, a dokumentációk hiányoznak, de majd igyekszem felvázolni a szerkezet egészét. Sajnos az MT-34-ről összesen 22 db fotó van, ezek részben egyszerű látványképek, nem túl jó minőségben, és csak néhány belőlük, ami tényleg használható. Ráadásul több ezekből egy korai változatról készült, ami sok részletben eltér a későbbi sorozat gyártott verziótól. Persze ha eleget nézegetem, előbb-utóbb meglátom a lényeget, és ez nagy sikerélmény tud lenni. Mikor egy árnyék, vagy egy vonal egy bizonyos részlet feltérképezésénél egyszerre csak értelmet nyer. Szerencsére pár vázlat és rajz is segít, de ezzel ennyi is a dolog.
Azért sem akarom elkapkodni, mert biztos akarok lenni, hogy mindent helyesen gondoltam.
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)

yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
Hozzászólások: 924
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm

Re: Yazoo MT-34 hídvető harckocsi

Hozzászólás Szerző: yazoo »

A híd építését az előzetes elképzeléseim szerint sikerült folytatnom. :)
Az alumínium szerkezetre egy hordozófelületet készítettem, amelyre majd a borítás is kerülhet. A járófelület csak a hídfelek felső felületét borítja. Ez a hordozófelület megfelel az eredeti megoldásnak is. Mivel a könnyített oldalfelületnek nincs oldalmerevsége, ezt a hordozófelületnek kell biztosítani.
Acél pántolószalagra esett a választásom, részben, mert erre tudom rögzíteni legjobban a járófelületeket, részben, mert egy-egy darabnak, hogy a fél méter hosszúságú hídelemet körbevegye, 114 cm hosszúságú szakasz kellett. És mivel 8 darabról van szó, összesen több mint 9 méterre volt szükség. :csod A pántolószalag 16 mm széles, 0,5 mm vastag acéllemez, sima, nem acélos tulajdonságú.
Nekem nem kellett ilyen szélesség, így egy lemezollóval végig kellett metélnem az összeset, hogy 12 mm-es sávot kapjak, jó kis kézerősítő gyakorlat volt, szó se róla. :E Elég jó lett a vágás, mindössze némi reszelést igényelt.

Kép Kép Kép

Kép Kép

Az alumínium tartó és az acél szalag merőleges összeépítéséhez szintén az acélszalagból készített kis "szögvas" darabkákat készítettem, összesen 64 darabot. egyik oldalát kifúrtam, ezen keresztül aluszegeccsel fogattam az alulemezhez. A szegecseket alumínium vezetékből nyertem, mint már korábban is, de most fejet is készítettem rá. Egy acéllemezbe átmenő furatot készítettem, ebbe beletolva a méretre vágott darabokat, egy szegecsfejezővel elkészítettem a félgömbölyű fejet, majd a másik oldalról kiütöttem egy dornival a kissé "megdagadt" szegecset.

Kép Kép Kép Kép

A szögidomokra a szalagokat ponthegesztéssel rögzítettem. Ahogy terveztem is, a ponthegesztőmhöz http://www.rctank-forum.hu/viewtopic.php?f=31&t=3739 készítenem kellett egy speciális formájú alsó elektródát, hogy a hídszerkezetben tudjak vele dolgozni.

Kép

A munka közben a ponthegesztő jól vizsgázott, és még lesz is feladata ebben a projektben. :)
A szalagokat alakra hajlítottam, hogy végig illeszkedjenek az oldal profiljához, majd egy kis lemezdarabka felponthegesztésével végtelenítettem őket.

Kép Kép Kép

Kép Kép Kép Kép

Ezután a felrakott, szépen felfeszülő szalagokat a már felszegecselt darabokhoz hegesztettem, és egy elég merev szerkezetet kaptam végül, ami az elvárásaimnak is megfelelt.
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)

vastalicska
globális moderátor
globális moderátor
Hozzászólások: 726
Csatlakozott: vas. feb. 02, 2014 1:15 pm
Tartózkodási hely: Helvécia

Re: Yazoo MT-34 hídvető harckocsi

Hozzászólás Szerző: vastalicska »

Szia!
:bravo
Egy jó lemezolló csodákra képes… de csak jó kezekben :D :D :D
Tamiya: King Tiger, M26 Pershing, Leopard 2A6, Tiger I, M1A2 Abrams, JGSDF Type 10, M551 Sheridan, Flakpanzer Gepard.
T 34/85 Taigen elmod eco
KV 2 Torro elmod pro
M 41 Taigen

TANK-R
profi fórumozó
profi fórumozó
Hozzászólások: 994
Csatlakozott: kedd okt. 29, 2013 5:53 pm
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Yazoo MT-34 hídvető harckocsi

Hozzászólás Szerző: TANK-R »

Szia Kolléga! Csak azért nem írtam már egy ideje, mert kerestem a szavakat...de nem találtam, úgyhogy érd be annyival, hogy ez valami k...va jó! :D :bravo :bravo :bravo Baráti üdvözlettel: Csaba :smoke
Üdv.TANK-R
"amcsi ócskavasak"
M 41 Bulldog(majdnem kész)
M 47 Patton "A halál 50 órája Tigrise"(épülőben)

yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
Hozzászólások: 924
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm

Re: Yazoo MT-34 hídvető harckocsi

Hozzászólás Szerző: yazoo »

Köszönöm! :-D
Akkor még egy további részlettel folytatom. :)
A híd orránál egy összekötő rész található. Ezen több funkcióval bíró alkatrész van. Elsőként két görgő van beleépítve, szerepük a talpalóra való leeresztéskor ezen támaszkodik, fordul az egész híd. Két kis horgas nyúlvány is van, ezek a talpalón oldalirányban pozicionálják a hidat.
Középtájon kissé eltolva található a drótkötél rögzítési pontja. Ide csatlakozik az alsó kötél, amely felállítja függőlegesbe a talpalóra az egész szerkezetet.
Egy csapszeg biztosítja a kötél végén a szemet, és egy kisebb csapszeg is található, aminek a funkciója még ismeretlen. Gyanítom, hogy a Tátra-vontatón való szállításnál lehet használatos.
Az alsó és felső darab teljesen azonos kialakítású.
Az alkatrészeket rézlemezből reszeltem, a görgő és tengelye esztergált, az egész szerkezet forrasztással lett összeépítve.

Kép Kép Kép Kép

Kép Kép Kép Kép

Forrasztáskor sok rögzítési, hűtési fogást kellett alkalmazni, mert viszonylag nagy elemek elég sűrűn vannak elhelyezve. Azért csak összehoztam a végén. :-o)

Kép Kép Kép Kép

Kép Kép Kép Kép

Kép Kép Kép Kép

A két hídfél közé négy-négy csavarral rögzíthető a szerkezet, majd később meglátom, hogy mennyire láthatóak a kötőelemek, ha feltűnő, akkor szegecsekkel fogom véglegesíteni.
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)

Avatar
rmichalbarna
kezdő fórumozó
kezdő fórumozó
Hozzászólások: 20
Csatlakozott: szer. máj. 29, 2019 8:54 am
Tartózkodási hely: Most CZ

Re: Yazoo MT-34 hídvető harckocsi

Hozzászólás Szerző: rmichalbarna »

Stefan nagyon szép munka! Hosszú utat tettél meg. Figyelem tovább. :jo :jo :jo
http://www.mujtank.tym.cz" onclick="window.open(this.href);return false;

Tatra 141 +p32 1/16
T34 /85 1/16
Tiger 1. 1/16
BMW R 12 saidcar 1/16

yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
Hozzászólások: 924
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm

Re: Yazoo MT-34 hídvető harckocsi

Hozzászólás Szerző: yazoo »

rmichalbarna írta:
vas. szept. 13, 2020 6:10 am
Stefan nagyon szép munka! Hosszú utat tettél meg. Figyelem tovább.
Köszi Michal, nem adom fel! :D

Egy kis Off!
Annyit el kell mondani Michalról, hogy megépítette annak a Tatra 141 teherautónak a modelljét 1:16 méretarányban :jo, ami ezt a hidat még hordozni tudta, és amiről már ejtettem szót korábban.
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... e=emb_logo
ON

Az összecsukott híd hátsó részén, mindkét hídfélen egyformán, de oldalanként ellenkező irányban felszerelve található egy érdekes összekötő elem. Elsőként csak összekötőnek látszik, de a képeket, rajzot elemezgetve egyféle reteszszerkezet körvonalazódik ki. Már most be kell vallanom, hogy az eredeti szerepével teljesen még nem vagyok tisztában :oops: , ahogyan a felépítésével, működésével sem voltam kezdetben. Külön öröm volt, hogy megépítése sajátos módon elvezetett a működőképes megoldáshoz. :) A rajz segítségével a méretek, a forgáspontok adottak voltak, de minden részlet nem volt magától értetődően kiolvasható. A képek is csak ötleteket adtak a próbálkozáshoz.
Alapvetően három részből áll. Az első maga a kar. A második egy tartó, ahová a kar forgathatóan rögzítve van, egy rugóval feszítve. A harmadik az a pont, ahova a kar csatlakozik elég sajátos módon.
Az alkatrészek rézből készültek, és forrasztva lettek az eddigiekhez hasonlóan és hasonló nehézségekkel is, de ezt már szégyenlem ismételgetni. A tartókat a már a hídba beszegecselt "zártszelvény" tartókra szereltem. Az alumínium négyszögprofilra rézlemezből hajtott "U"profil ráillesztésével és szegecselésével rögzítettem.

Kép Kép Kép Kép

Az első kivitelnél rögtön kiderült, hogy nem jól kezdtem neki. A kart két részből készítettem, hiszen egyértelműen látszott egy forgáspont. Azt már gondoltam, hogy a fogazott résznek valamiféle reteszelő szerepe van. A híd nyitásakor három ponton a kar fogai a csatlakozó rész tengelyébe akadnak, és gátolják a hídfelek összecsukódását. Ám amikor a kinyitott hidat zárni kezdjük, akkor ez a reteszelő szerep már nem szabad, hogy meglegyen. A kart egy darabból készítettem el, és elég (túl)sok idő alatt :csod összehoztam azt a kis rafinált szerkezetet, ami elvégzi a reteszelést, és visszafelé a retesz kiiktatását. Amikor a megoldás megszületett, még egy lépés volt a könnyed működéshez a jó szögek, ívek, sarkok megtalálása. :-D

Kép Kép Kép Kép

A kész karok érdekes módon hasonlítanak a rajzokon láthatóakra, amit nem láttam elsőre, az fejlődés közben szépen alakot öltött. :D Mentségem, hogy a rajzon a két ellenkezően álló kart egy síkban ábrázolja, :-) így a részletek elvesznek.
A híd nyitásakor bizonyára lényeges szerepe lesz ennek a reteszelő funkciónak, egy kis drótkötél segítségével már próbáltam a mozgást, de felemás eredmények születtek. :o Most a csörlőművet építem, mert nagy valószínűséggel a pontos és finom kötélmozgás lehet az egyik kulcs.

Kép Kép Kép

Elkészítettem még azt a két csapot is, ami a középső elemet rögzíti a hídfelekhez, ezek is esztergált, forrasztott darabok.

Kép Kép Kép Kép

Készítettem videót a retesz működéséről, remélem jól kivehető a lényeg. A hidat csak egyszerűen kézzel mozgattam. Ja és persze a csavarok ki lesznek cserélve majd megfelelő méretű kis csapokra, mert az imbuszcsavar nem kifejezetten autentikus.

"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)

Válasz küldése

Vissza: “Átalakítások”