Yazoo HL T-34/85

Külső és belső átalakítások ...

Moderátor: navycolt

Re: Yazoo HL T-34/85

HozzászólásSzerző: yazoo » csüt. feb. 07, 2019 5:08 pm

Akkor megint egy vasas megoldással folytatom :)
A korábbi modelleknél a kihajtásokat kicseréltem valamilyen jobb minőségű, és hosszabb áttételű változatra. Mivel a T-34 alapvetően egy fürgébb tank, az áttétel hosszán még gondolkodom, de az eddig összegyűlt HL kihajtásokat elkezdtem nézegetni, és arra jutottam, hogy kár veszni hagyni őket. Beszereztem acél fogaskerék készleteket, és tüzetesebben átnéztem mindent. Maga a lemez hajtásház méretileg pontos (tengelytáv, furatok), a hajlításra érzékeny ugyan, de ez a tengelyeknél nem befolyásoló tényező (persze bizonyos mértékig). A műanyag perselyeket furata 3,8 mm, míg a tengelyek 3,5 mm-esek. Bár a futás nem vészes, de a tengelyenkénti 0,3 mm (!) hézag két fogaskerék esetén 0,6 mm-re :o tágulhat, ami elég kritikus. Az első Tigrisem spiáter fogaskerekének leamortizálásán ezt megtanultam (ami a tankozás első lökése volt :szallit ).
A 3,5 mm-es tengelyre csapágyat nem találtam (szerencsére :D ), ezért 3-as furatúakat szereztem be.

Kép Kép Kép

Az acél fogaskerekek meglehetősen igénytelenül kialakított belepréselt tengelyeit a csapágyakhoz esztergáltam, és itt derült ki, hogy egyik-másik keréknél több tizedet is ütött. A videón talán kivehető valamelyest.



Így esztergálás után minőségi változáson estek át az egyébként pontos fogaskerekek.

Kép Kép Kép

A kihajtó tengely külső oldalához egyedi acélperselyt alkalmaztak, mivel a felbordázott 5mm-esen már nem tolható át. Ennek átmérőjére szintén nincs csapágy, ezt bronzperselyre cseréltem, a belső oldalra csapágyat tettem. A kerék és a csapágy közé antennacsőből fűrészelt távtartó került. Az acél fogaskereket rendesen fel kell ütni a bordázott tengelyre, talán egy csavaros megoldás esetén nem lehetne elhajlítani a tengelyt, és szétütni a végét, de ha ezt sikerül kiküszöbölni, akkor már nem kell a csavar kitekeredésével számolni. :-o)
Persze a persely cseréjéhez először le kellett ütni a fogaskereket. :?

Kép Kép Kép

Kenőanyag nélkül persze, de így futnak a kerekek:



A ház lemezeinek távtartóján kicsit módosítottam, mivel a kilógó csavarok zavartak, és a lassító feltét próbáinál is útban voltak, ide süllyesztett fejű csavarokat tettem megfelelő süllyesztésekkel.

Kép Kép Kép

A két kihajtás stabilabb rögzítésére két távtartó rudat pontos méretre esztergáltam végeikben menettel, imbuszcsavarokkal belülről utólag beszerelhetőek.

Kép Kép Kép
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 831
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 7:20 pm

Re: Yazoo HL T-34/85

HozzászólásSzerző: HÁbris » csüt. feb. 07, 2019 6:09 pm

Yazoo Mester, én zokogok.
Amit abból a ....... módon megmunkált kihajtásból csináltál, az
:bravo :bravo :bravo :bravo :bravo
HÁbris
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 144
Csatlakozott: szer. márc. 28, 2018 9:24 pm

Re: Yazoo HL T-34/85

HozzászólásSzerző: TANK-R » pén. feb. 08, 2019 7:26 am

Szia Kolléga! Van egy pontosan ide vágó idézetem: "...évmilliókig eljár tengelyén míg egy kerékfogát újítni kell" :D Remek példa, hogy "sz@rból" nem csak sz@rvárat lehet építeni :D Gyönyörűen föltuningoltad a gyári hajtást :jo
Baráti üdvözlettel: Csaba :smoke
Üdv.TANK-R
"amcsi ócskavasak"
M 41 Bulldog(majdnem kész)
M 47 Patton "A halál 50 órája Tigrise"(épülőben)
TANK-R
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 962
Csatlakozott: kedd okt. 29, 2013 4:53 pm
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Yazoo HL T-34/85

HozzászólásSzerző: mamut » pén. feb. 08, 2019 7:29 am

Kíváncsi leszek, ezek után mit csinálsz a motorokkal. Bearanyozod a huzalokat? :-)
mamut
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 327
Csatlakozott: kedd szept. 28, 2010 1:32 pm

Re: Yazoo HL T-34/85

HozzászólásSzerző: mamut » hétf. feb. 11, 2019 10:53 am

Ha az új HL elektronkát fogod beépíteni, akkor javaslom, hogy tegyél bele még egy áttételt. Sokkal szebb lesz a jármű mozgása. És ha esetleg lassúnak találnád úgy a végsebességet, akkor még mindig könnyen tudod cserélni a motort nagyobb fordulatszámúra. (Bár lehet, hogy a finom csapágyazásod miatt neked a gyári motorral is finoman fog indulni a gép, és nálam az elektronika mellett a gyári szoruló hajtómű is oka a hirtelen ugró indulásnak, fordulásnak.)
mamut
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 327
Csatlakozott: kedd szept. 28, 2010 1:32 pm

Re: Yazoo HL T-34/85

HozzászólásSzerző: yazoo » hétf. feb. 11, 2019 7:48 pm

Nem HL elektronika lesz benne. A sebesség tekintetében szeretném, ha megmaradna a fürgesége. Mégis egy játszós tanknak készül, és ott előnyére válna. Persze legalább ennyire számít a finom és jó irányíthatóság. A tesztek folyamán majd kiderül, kell-e bele a lassítófokozat. Most próbálkozom ezzel-azzal. :)
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 831
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 7:20 pm

Re: Yazoo HL T-34/85

HozzászólásSzerző: Leo742 » kedd feb. 12, 2019 7:24 am

Szia Mester.
Ha a tapasztalat számít. Én pl simán raknék az én hl.-em be ,egy plusz fogaskereket ha lenne rá módom. VISZONT , nem az egyel nagyobb kihajtást , mert szerintem az már lassú lenne , inkább valahol a 2 közt lenne az ideáli.
-Panzer IV f2 magyar - Panzer IV G - sherman Firefly - M3 lee (készülőben) - t34/85 - Trumpeter-
panzer IV H (készülőben) - Zis 5 V teherautó - S16 tiger 1 kurszk (Kovbarny) - Panzer III Kurszk (Kovbarny) - Pak 40
Avatar
Leo742
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 673
Csatlakozott: szer. júl. 30, 2014 6:32 am

Re: Yazoo HL T-34/85

HozzászólásSzerző: yazoo » csüt. feb. 28, 2019 6:22 pm

A számolgatások és próbák alapján valóban úgy lett, ahogy Leo írta. :) Tettem be egy lassító fokozatot, de épp csak egy kicsivel lett rövidebb. A számításom célja az volt, hogy az eredeti, 55 km/h sebességnek megfelelően alakuljon a vége, így az elméletileg pontosan annyi is lett.
Mamut bemutatott két tuti megoldást is, nekem mégis alapvetően más lett az irány. A korábbi próbálkozások közben felmerült bennem, hogy ha nagyobb átmérőjű, vagy hosszabb motor jönne a képbe, akkor azt egy szöghajtás beiktatásával akár kardánhajtással hajtva is, de lehetne alkalmazni.

Kép

Készítettem egy ilyen próbadarabot, nyomtatott házzal, de fém tengely, csapágy, fogaskerék felhasználásával. A motor helyére illeszthető, egy perem pozicionálja, csavarokkal rögzíthető. Végül nem lett szükségem rá, de mikor számolgattam, a két kúpkerék pontosan a szükséges lassítási fokozatot adta, és így merült fel, hogy megépítsem a precízebb változatát.
Ráadásul a két motor mérete adta a lehetőséget, hogy a hajtások közé elhelyezhessem őket, így egy elég "sűrű" egység lett az egészből.
Ahhoz, hogy a motorok egy szintbe kerülhessenek, az egyik hajtáson a motor beépítésére szolgáló furatokat lejjebb kellett telepítenem. A kétoldali lemez pontos összerögzítése után ez nem volt nehéz. Egyúttal a régi kiemelt motortartó "magaslatot" megszüntettem, és a két oldalt teljesen egyformára reszeltem.

Kép Kép

A két oldal szöghajtásának közös hajtóműházat építettem, így elég merev lett a szerkezet. Mondjuk az egy másik kérdés, hogy a teknőbe való beépítése csak a pontos sorrend betartásával lehetséges. :smoke

Kép Kép Kép

Kép Kép Kép

Kép Kép

A motorokat egymás mellé a hajtásház falára csavaroztam.

Kép Kép Kép

A kihajtótengelyekre tefloncsapágyat esztergáltam, ami a test furatába van szorosan illesztve.

Kép Kép Kép

A kritikus pont az a rövidke tengely volt, ami a motor tengelyére rá van tolva, és ezen rögzül a hajtó kúpkerék. A tengely végében még egy M2-es menet is helyet kapott, ez rögzíti a külső kis csapágyat. Ez elég melós volt, de azért "összeóvatoskodtam". :E

Kép Kép Kép

Az egyformára alakított hajtásház lemezek további nagy előnye, hogy egy viszonylag egyszerű alakú burkolat készíthető hozzá. A burkolatot két félből nyomtattam ki, majd összeragasztottam. A rögzítése sem bonyolult, a hajtások távtartó tengelyecskéire van rápattintva.

Kép Kép

A szöghajtásnak hasonlóan egy alsó és egy felső fedelet nyomtattam, így már bátran használhatok kenőanyagot. :-o)

Kép Kép
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 831
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 7:20 pm

Re: Yazoo HL T-34/85

HozzászólásSzerző: TANK-R » csüt. feb. 28, 2019 6:39 pm

...profi :bravo éljenek a szöghajtások! :D :D :D
Baráti üdvözlettel: Csaba :smoke
Üdv.TANK-R
"amcsi ócskavasak"
M 41 Bulldog(majdnem kész)
M 47 Patton "A halál 50 órája Tigrise"(épülőben)
TANK-R
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 962
Csatlakozott: kedd okt. 29, 2013 4:53 pm
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Yazoo HL T-34/85

HozzászólásSzerző: Leo742 » pén. márc. 01, 2019 7:02 am

Remek. Úgy tűnik Csaba divatot teremtett . XD Mondjuk nem véletlen.
A motor tengelyének rakott kis tengelyke , amit kritikusnak neveztél ..... tényleg a legjobb reakció rá a : :E
-Panzer IV f2 magyar - Panzer IV G - sherman Firefly - M3 lee (készülőben) - t34/85 - Trumpeter-
panzer IV H (készülőben) - Zis 5 V teherautó - S16 tiger 1 kurszk (Kovbarny) - Panzer III Kurszk (Kovbarny) - Pak 40
Avatar
Leo742
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 673
Csatlakozott: szer. júl. 30, 2014 6:32 am

Előző

Vissza: Átalakítások

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 3 vendég