Yazoo HL T-34/85

Külső és belső átalakítások ...

Moderátor: navycolt

Re: Yazoo HL T-34/85

HozzászólásSzerző: yazoo » csüt. feb. 07, 2019 6:08 pm

Akkor megint egy vasas megoldással folytatom :)
A korábbi modelleknél a kihajtásokat kicseréltem valamilyen jobb minőségű, és hosszabb áttételű változatra. Mivel a T-34 alapvetően egy fürgébb tank, az áttétel hosszán még gondolkodom, de az eddig összegyűlt HL kihajtásokat elkezdtem nézegetni, és arra jutottam, hogy kár veszni hagyni őket. Beszereztem acél fogaskerék készleteket, és tüzetesebben átnéztem mindent. Maga a lemez hajtásház méretileg pontos (tengelytáv, furatok), a hajlításra érzékeny ugyan, de ez a tengelyeknél nem befolyásoló tényező (persze bizonyos mértékig). A műanyag perselyeket furata 3,8 mm, míg a tengelyek 3,5 mm-esek. Bár a futás nem vészes, de a tengelyenkénti 0,3 mm (!) hézag két fogaskerék esetén 0,6 mm-re :o tágulhat, ami elég kritikus. Az első Tigrisem spiáter fogaskerekének leamortizálásán ezt megtanultam (ami a tankozás első lökése volt :szallit ).
A 3,5 mm-es tengelyre csapágyat nem találtam (szerencsére :D ), ezért 3-as furatúakat szereztem be.

Kép Kép Kép

Az acél fogaskerekek meglehetősen igénytelenül kialakított belepréselt tengelyeit a csapágyakhoz esztergáltam, és itt derült ki, hogy egyik-másik keréknél több tizedet is ütött. A videón talán kivehető valamelyest.



Így esztergálás után minőségi változáson estek át az egyébként pontos fogaskerekek.

Kép Kép Kép

A kihajtó tengely külső oldalához egyedi acélperselyt alkalmaztak, mivel a felbordázott 5mm-esen már nem tolható át. Ennek átmérőjére szintén nincs csapágy, ezt bronzperselyre cseréltem, a belső oldalra csapágyat tettem. A kerék és a csapágy közé antennacsőből fűrészelt távtartó került. Az acél fogaskereket rendesen fel kell ütni a bordázott tengelyre, talán egy csavaros megoldás esetén nem lehetne elhajlítani a tengelyt, és szétütni a végét, de ha ezt sikerül kiküszöbölni, akkor már nem kell a csavar kitekeredésével számolni. :-o)
Persze a persely cseréjéhez először le kellett ütni a fogaskereket. :?

Kép Kép Kép

Kenőanyag nélkül persze, de így futnak a kerekek:



A ház lemezeinek távtartóján kicsit módosítottam, mivel a kilógó csavarok zavartak, és a lassító feltét próbáinál is útban voltak, ide süllyesztett fejű csavarokat tettem megfelelő süllyesztésekkel.

Kép Kép Kép

A két kihajtás stabilabb rögzítésére két távtartó rudat pontos méretre esztergáltam végeikben menettel, imbuszcsavarokkal belülről utólag beszerelhetőek.

Kép Kép Kép
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 860
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm

Re: Yazoo HL T-34/85

HozzászólásSzerző: HÁbris » csüt. feb. 07, 2019 7:09 pm

Yazoo Mester, én zokogok.
Amit abból a ....... módon megmunkált kihajtásból csináltál, az
:bravo :bravo :bravo :bravo :bravo
HÁbris
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 181
Csatlakozott: szer. márc. 28, 2018 10:24 pm

Re: Yazoo HL T-34/85

HozzászólásSzerző: TANK-R » pén. feb. 08, 2019 8:26 am

Szia Kolléga! Van egy pontosan ide vágó idézetem: "...évmilliókig eljár tengelyén míg egy kerékfogát újítni kell" :D Remek példa, hogy "sz@rból" nem csak sz@rvárat lehet építeni :D Gyönyörűen föltuningoltad a gyári hajtást :jo
Baráti üdvözlettel: Csaba :smoke
Üdv.TANK-R
"amcsi ócskavasak"
M 41 Bulldog(majdnem kész)
M 47 Patton "A halál 50 órája Tigrise"(épülőben)
TANK-R
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 965
Csatlakozott: kedd okt. 29, 2013 5:53 pm
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Yazoo HL T-34/85

HozzászólásSzerző: mamut » pén. feb. 08, 2019 8:29 am

Kíváncsi leszek, ezek után mit csinálsz a motorokkal. Bearanyozod a huzalokat? :-)
mamut
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 338
Csatlakozott: kedd szept. 28, 2010 2:32 pm

Re: Yazoo HL T-34/85

HozzászólásSzerző: mamut » hétf. feb. 11, 2019 11:53 am

Ha az új HL elektronkát fogod beépíteni, akkor javaslom, hogy tegyél bele még egy áttételt. Sokkal szebb lesz a jármű mozgása. És ha esetleg lassúnak találnád úgy a végsebességet, akkor még mindig könnyen tudod cserélni a motort nagyobb fordulatszámúra. (Bár lehet, hogy a finom csapágyazásod miatt neked a gyári motorral is finoman fog indulni a gép, és nálam az elektronika mellett a gyári szoruló hajtómű is oka a hirtelen ugró indulásnak, fordulásnak.)
mamut
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 338
Csatlakozott: kedd szept. 28, 2010 2:32 pm

Re: Yazoo HL T-34/85

HozzászólásSzerző: yazoo » hétf. feb. 11, 2019 8:48 pm

Nem HL elektronika lesz benne. A sebesség tekintetében szeretném, ha megmaradna a fürgesége. Mégis egy játszós tanknak készül, és ott előnyére válna. Persze legalább ennyire számít a finom és jó irányíthatóság. A tesztek folyamán majd kiderül, kell-e bele a lassítófokozat. Most próbálkozom ezzel-azzal. :)
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 860
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm

Re: Yazoo HL T-34/85

HozzászólásSzerző: Leo742 » kedd feb. 12, 2019 8:24 am

Szia Mester.
Ha a tapasztalat számít. Én pl simán raknék az én hl.-em be ,egy plusz fogaskereket ha lenne rá módom. VISZONT , nem az egyel nagyobb kihajtást , mert szerintem az már lassú lenne , inkább valahol a 2 közt lenne az ideáli.
-Panzer IV f2 magyar - Panzer IV G - sherman Firefly - M3 lee (készülőben) - t34/85 - Trumpeter-
panzer IV H (készülőben) - Zis 5 V teherautó - S16 tiger 1 kurszk (Kovbarny) - Panzer III Kurszk (Kovbarny) - Pak 40
Avatar
Leo742
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 688
Csatlakozott: szer. júl. 30, 2014 7:32 am

Re: Yazoo HL T-34/85

HozzászólásSzerző: yazoo » csüt. feb. 28, 2019 7:22 pm

A számolgatások és próbák alapján valóban úgy lett, ahogy Leo írta. :) Tettem be egy lassító fokozatot, de épp csak egy kicsivel lett rövidebb. A számításom célja az volt, hogy az eredeti, 55 km/h sebességnek megfelelően alakuljon a vége, így az elméletileg pontosan annyi is lett.
Mamut bemutatott két tuti megoldást is, nekem mégis alapvetően más lett az irány. A korábbi próbálkozások közben felmerült bennem, hogy ha nagyobb átmérőjű, vagy hosszabb motor jönne a képbe, akkor azt egy szöghajtás beiktatásával akár kardánhajtással hajtva is, de lehetne alkalmazni.

Kép

Készítettem egy ilyen próbadarabot, nyomtatott házzal, de fém tengely, csapágy, fogaskerék felhasználásával. A motor helyére illeszthető, egy perem pozicionálja, csavarokkal rögzíthető. Végül nem lett szükségem rá, de mikor számolgattam, a két kúpkerék pontosan a szükséges lassítási fokozatot adta, és így merült fel, hogy megépítsem a precízebb változatát.
Ráadásul a két motor mérete adta a lehetőséget, hogy a hajtások közé elhelyezhessem őket, így egy elég "sűrű" egység lett az egészből.
Ahhoz, hogy a motorok egy szintbe kerülhessenek, az egyik hajtáson a motor beépítésére szolgáló furatokat lejjebb kellett telepítenem. A kétoldali lemez pontos összerögzítése után ez nem volt nehéz. Egyúttal a régi kiemelt motortartó "magaslatot" megszüntettem, és a két oldalt teljesen egyformára reszeltem.

Kép Kép

A két oldal szöghajtásának közös hajtóműházat építettem, így elég merev lett a szerkezet. Mondjuk az egy másik kérdés, hogy a teknőbe való beépítése csak a pontos sorrend betartásával lehetséges. :smoke

Kép Kép Kép

Kép Kép Kép

Kép Kép

A motorokat egymás mellé a hajtásház falára csavaroztam.

Kép Kép Kép

A kihajtótengelyekre tefloncsapágyat esztergáltam, ami a test furatába van szorosan illesztve.

Kép Kép Kép

A kritikus pont az a rövidke tengely volt, ami a motor tengelyére rá van tolva, és ezen rögzül a hajtó kúpkerék. A tengely végében még egy M2-es menet is helyet kapott, ez rögzíti a külső kis csapágyat. Ez elég melós volt, de azért "összeóvatoskodtam". :E

Kép Kép Kép

Az egyformára alakított hajtásház lemezek további nagy előnye, hogy egy viszonylag egyszerű alakú burkolat készíthető hozzá. A burkolatot két félből nyomtattam ki, majd összeragasztottam. A rögzítése sem bonyolult, a hajtások távtartó tengelyecskéire van rápattintva.

Kép Kép

A szöghajtásnak hasonlóan egy alsó és egy felső fedelet nyomtattam, így már bátran használhatok kenőanyagot. :-o)

Kép Kép
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 860
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm

Re: Yazoo HL T-34/85

HozzászólásSzerző: TANK-R » csüt. feb. 28, 2019 7:39 pm

...profi :bravo éljenek a szöghajtások! :D :D :D
Baráti üdvözlettel: Csaba :smoke
Üdv.TANK-R
"amcsi ócskavasak"
M 41 Bulldog(majdnem kész)
M 47 Patton "A halál 50 órája Tigrise"(épülőben)
TANK-R
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 965
Csatlakozott: kedd okt. 29, 2013 5:53 pm
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Yazoo HL T-34/85

HozzászólásSzerző: Leo742 » pén. márc. 01, 2019 8:02 am

Remek. Úgy tűnik Csaba divatot teremtett . XD Mondjuk nem véletlen.
A motor tengelyének rakott kis tengelyke , amit kritikusnak neveztél ..... tényleg a legjobb reakció rá a : :E
-Panzer IV f2 magyar - Panzer IV G - sherman Firefly - M3 lee (készülőben) - t34/85 - Trumpeter-
panzer IV H (készülőben) - Zis 5 V teherautó - S16 tiger 1 kurszk (Kovbarny) - Panzer III Kurszk (Kovbarny) - Pak 40
Avatar
Leo742
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 688
Csatlakozott: szer. júl. 30, 2014 7:32 am

Re: Yazoo HL T-34/85

HozzászólásSzerző: yazoo » vas. ápr. 07, 2019 7:11 pm

Az építés nem állt le, csak kissé háttérbe szorult. :) Szolnokra félkész állapotban elvittem egy kis tesztelésre. Kissé összedobáltam, épp csak annyira, hogy működőképes legyen. Az alváz végsősoron készen lett, befoltoztam az alján a kivágásokat, lyukakat, és elkészítettem az eredetinek megfelelő nyílások imitációit, a lemezösszetételek vonalait, csavarfejeket.

Kép Kép Kép

Kép Kép Kép

A kihajtás jól vizsgázott, kellemesen lassan is lehet menni vele, de végsebességre is jó lett. Korábban a JS-2-vel összevetve, az gyorsabb végsebességet tudott, ami meglepő volt. Most már ez megfordult. Persze nem versenyezni akarok vele.
A teszt közben volt egy komolynak látszó fennakadás, konkrétan az egyik oldali ESC feladta egy idő után. Érdekes módon lekapcsolás és újraindítás után pár métert ment, ismét megállt. Gondoltam melegedésre, de hosszabb állás után sem változott.
Hazaérve első dolgom volt, hogy szétkaptam a harckocsit. Már a posta megérkezéskor az egyik szabályzó ferritmagos tekercse el volt törve, letekeredve a huzal, a forrasztás elengedett. A másik mintájára szépen visszaállítottam, és működött is rendesen. Most persze éltem a gyanúval, hogy esetleg ez a hiba. A jelenség itthon is megismétlődött, a leálló szabályzó LED-je folyamatosan égett, ami valami tiltásra utalhat.
A hiba nem a készülékben volt, mint hamar kiderült, hanem a LiPo-NiMh kapcsoló állásában, ami a két oldalnál valahogy eltérő beállításban maradt. Tehát az én hibám volt. :smile: Az NiMh akkuval egy idő után a LiPo-ra állított oldal letiltott, mivel épphogy jól működött. Ezzel együtt legalább tudom, hogy a funkció használható, le is teszteltem a másik oldalt is.
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 860
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm

Re: Yazoo HL T-34/85

HozzászólásSzerző: yazoo » vas. ápr. 14, 2019 6:44 pm

Még a futómű átalakításáról. Fém lánctalpat és fém hajtó illetve feszítő kerekeket kapott, de a futókerekeket és a lengőkarokat meghagytam. A műanyag kerék elég szép kialakítású, sajnáltam volna eldobni. :mosoly
A méricskélés közben két komolyabb hiba adódott. A futókerekek nagyméretű lógása a lengőkarokon, ami kicsit kiábrándító ugyan, de nem feltűnő működés közben. Ezzel szemben egy kis por segítségével rövid idő alatt a kopás teljesen tönkreteszi a kereket és a lengőkart is.
A másik pedig, hogy a lengőkar a rugóerő ellenében kissé megcsavarodik, a kerekek mind kis szögben állnak, és a lánctalp alsó és felső széle nem egy síkban fut.

Kép

A kerék lógásának megszüntetésére a csapágyazás volt a legkézenfekvőbb megoldás. A méretek felvétele után megfelelő méretű csapágyakat szereztem be. A legideálisabb méretnél is szükség volt mind a tengely, mind a kerék méretén módosítani.
A kerékbe két oldalról csapágyfészket esztergáltam, a lengőkar tengelyének átmérőjéből pedig leforgácsoltam egy keveset.

Kép Kép Kép Kép

A lengőkar csavarodását nem sikerült csökkenteni, ugyanakkor a hídvetőbe próbaképpen áthelyezve ott jobb lett az eredmény. Ez abból adódott, hogy nem a saját csavarjával volt rögzítve, hanem a 4mm-es tengelyre rátolva próbáltam. A csavaron a lógás is nagyobb, ami engedi a rugó okozta ferde elmozdulást, és a csavarok sincsenek garantáltan párhuzamban. Ezek a lengőkar csavarodásával összeadódva már elég jelentős eltérést okoznak.
A testen a csavarok helyeinél felfúrtam a lyukakat, és áttoltam egy-egy 4mm-es köracélt, melynek végeibe M3-as menetet fúrtam. Ezek után már sokkal pontosabb lett a lengőkarok mozgása.

Kép Kép Kép Kép
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 860
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm

Re: Yazoo HL T-34/85

HozzászólásSzerző: mamut » hétf. ápr. 15, 2019 12:33 pm

yazoo írta:Kép Kép


Egyetlen egysoros(?) csapágy tartja, ezt nagyon csúnya irányú terheléseket kapó tengelyt?
mamut
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 338
Csatlakozott: kedd szept. 28, 2010 2:32 pm

Re: Yazoo HL T-34/85

HozzászólásSzerző: yazoo » hétf. ápr. 15, 2019 9:17 pm

Úgy gondoltam, mivel rögtön a motor utáni fokozatnál van ez a tengely, a terhelések még nem olyan nagymértékűek, amit ez a csapágy ne bírna ki. Persze más lenne a helyzet ha valahol hátrébb helyezkedne el. Eddig még nem volt hiba, remélem ez így is marad. Ha mégsem, a belső oldalra kénytelen leszek még egy csapágyat beépíteni csapágyházzal együtt.
Hogy így felhoztad, kritikusabban fogom figyelni a viselkedését. :mosoly
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 860
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm

Re: Yazoo HL T-34/85

HozzászólásSzerző: Volltreffer88 » szer. jún. 05, 2019 3:34 pm

Oké.. :csod
Hajtómű-tuning: hát, ez nem semmi! :D Valóban minőségi változáson esett át, de még milyenen!
A lengőkarfeljavítás is ötletes!
A 3D nyomott hajtásfedél is ügyes, én szintén kenőanyagpárti vagyok (és ha megfelelő a kenőanyag kiválasztás akkor még gond sincs vele.. )
Nálam a líthium-molibdén adalékos kenőzsír és a rézpaszta mellett a lánckenőolaj (láncfűrész lánchoz való) jött be a legjobban, mert sűrű és viszkózus, vékonyabb mint a zsír és vastagabb mint bármely olaj és ami a lényeg rettentően szeret tapadni a felületre, lévén hogy láncfűrészlánc kenőanyag.. :)
A megfelelő (kis) mennyiséget applikálva még fedél / védelem sem kell, mert nem repül le még nagy sebességnél sem a fogakról.. :)

Apropó: ez volt az a T-34 amit kipróbáltam Szolnokon?
Üdv,
Volltreffer88
~~~¸___==_˛
..._:[|*˛(o)¸¨|]:_..˛
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Taigen Tiger I / PzKpfw. VI Ausf.E
HL Bergepanther (by Berge)
Torro KV-2 "Kursk" #615 (by DénesAti)
Taigen T-34/76 "Mikiegér" (by Ákos)
Tamiya JS-2 (WiP)
Avatar
Volltreffer88
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 210
Csatlakozott: hétf. jún. 01, 2015 1:08 pm
Tartózkodási hely: valahol a Közel-Keleten.. :D

ElőzőKövetkező

Vissza: Átalakítások

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég