Yazoo HL T-34/85

Külső és belső átalakítások ...

Moderátor: navycolt

Yazoo HL T-34/85

HozzászólásSzerző: yazoo » szer. jan. 02, 2019 3:49 pm

Ahogyan elővezettem a hídvető topikjában, párhuzamosan egy Heng Long T-34/85 feljavítása is megkezdődött.
A modellt még 2013-ban szereztem meg, és azóta tulajdonképpen változatlanul áll a polcon, egyetlen módosítás az Ogre-csatarendszer beépítése volt.

Kép

Eljátszogatni az udvaron, erre alkalmas volt, de mivel műanyag kihajtása van, gyakran racsnizott a kihajtásba épített mechanikus védelem. :D Ennek az oka, hogy a lazuló lánctalp feltorlódott a hajtókeréken, és ott a lánctalp tarajok összeakadtak.
Pár éve egyszer teljesen elemeire szétszedtem, és majdnem belefogtam, mégis azután később összeszereltem. Most újra bontásra került.
A tervem, hogy egy kifejezetten csatára alkalmas játszós tank lesz belőle. Külsőleg, bár már látom a hibákat, még nem tudom, hogy alakítsak-e valamit is.
Maga a modell szerintem szépen ki van alakítva. Nyithatóak az ajtók, a motor feletti burkolat alatt is kidolgozott a felület, kívánja is a nyithatóvá tételt. :) Egyetlen "hibája", hogy a futómű nagyon feszes, a rugózás emiatt csak egyetlen kerék - ha mondjuk egy kis akadályra hajt - berugózásával ki is merül. A tömeg kismértékű növekedésével és kis hangolással ez úgyis változni fog.
Indulásként elsőnek a láncfeszítés átalakítását mutatnám.
Hozzáteszem, az eredeti HL megoldás korántsem rossz. A "Z"-tengely szépen néz ki. A feszítéshez belülről egy csavart kell kihajtani, és kihúzni a tengelyt. Alatta a váz oldalán egy nyolc lyukkal rendelkező felület van, amibe 45 fokonként lehet rögzíteni a tengelyt. Nagyon stabilan, a csonkon három stift van alakítva, negyedikként pedig a feszítőkerék rögzítőcsavarja. Ez utóbbit tartom problémásnak, mivel a kissé túlméretezett csavar a furatot roncsolja. Egyébként is, a csavar mint tengely, szerintem nem hosszútávú se nem elegáns megoldás.

Kép Kép Kép

A modellhez beszereztem fém feszítőkereket, csapággyal.
A "Z"-tengelyt a "gépműhelyemben" készítettem el. A hídvető tengelye pár apróságtól eltekintve egyezik ezzel, így négy darabot készítettem. Elsőként a tengelyrészt munkáltam meg, majd az excenteres csonkot csapágymérettel és M3-as menettel a végében. Mivel a csonk tengelyvonala kívül esik a tengely legnagyobb átmérőjénél, körbemartam a kontúrt. Végül kézből alakra köszörültem.

Kép Kép Kép
Kép Kép

A tengely a régi helyére illeszkedik. Egy alátét és egy seeger-gyűrű rögzíti tengelyirányban. Egy alakra mart, és az alvázra csavarozott acélidom és benne egy rögzítőcsavar fixálja a pozíciót, így már fokozat nélkül állítható a feszítés. A két tengely belső oldali furatába egy 3 mm-es köracél illeszkedik, ami biztosítja a tengelyvonalat, akár az alváz csavarodásakor is.

Kép Kép Kép

Kép Kép Kép

A szűk, hegyesszögű orrész itt nem teszi lehetővé a Tigrisre kifejlesztett karos láncfeszítő alkalmazását.

Kép Kép Kép
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 814
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 7:20 pm

Re: Yazoo HL T-34/85

HozzászólásSzerző: yazoo » hétf. jan. 07, 2019 8:32 pm

Az elmúlt héten a torony alakításával foglalkoztam, elsősorban a löveghátrasiklással.
Ebből a modellből most eltávolítottam az airsoft rendszert, így sokkal könnyebb helyzetem volt, mint a KV-1-nél vagy a Tigrisnél. A torony mérete is elég tágas a feladathoz.
Szerintem a modellekbe épített hátrasikló mechanikákból hiányzik a dinamika, hiszen a lövés pillanatában gyakorlatilag hátra"robban" a lövegcső, majd a csillapító hidraulika fékezi a visszatérést. A motoros vagy a szervós megoldásoknál is a cső besüllyedése kicsit lassúnak mondható, még ha meg is van a sebességkülönbség a ki és becsúszás között. Erre régóta volt egy elképzelésem, és most próbáltam ez alapján kivitelezni a saját megoldásomat.
Sajnos a T-34 pont egy olyan modell, aminél nincs csőszájfék, és hosszú sima csöve nem igazán látványos, 85 mm-es lövegének ennek ellenére 330 mm hátrasiklása volt.
Az eredményről egy rövid videó. (A hang csak mellé van keverve) :D

"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 814
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 7:20 pm

Re: Yazoo HL T-34/85

HozzászólásSzerző: HÁbris » hétf. jan. 07, 2019 9:32 pm

Ez igen gyors, én nem láttam hátrafelé mozogni a csövet.. egyszer csak hátul volt, és elindult vissza.
Feltárod a titkot?

szerk.: na jó, addig néztem, amíg meg nem láttam :)
HÁbris
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 127
Csatlakozott: szer. márc. 28, 2018 9:24 pm

Re: Yazoo HL T-34/85

HozzászólásSzerző: mamut » kedd jan. 08, 2019 7:47 am

yazoo írta:A motoros vagy a szervós megoldásoknál is a cső besüllyedése kicsit lassúnak mondható, még ha meg is van a sebességkülönbség a ki és becsúszás között.


Nagyon meggyőző videó! De a szervókat nem írnám le, mert a sebességük csak pénz kérdése, vannak olyan szervók, amelyek 0,05 sec alatt berántanák a csövet. Sajnos eltűnt a videó, amit az olcsó szervós (0,1sec) berántásról készítettem, pedig most összehasonlíthatnánk a sebességeket.
mamut
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 306
Csatlakozott: kedd szept. 28, 2010 1:32 pm

Re: Yazoo HL T-34/85

HozzászólásSzerző: mamut » kedd jan. 08, 2019 7:51 am

Kicsit off:

A te 2.4GHz-es HL távrendszernek van menet közbeni (nagy ívű) kanyarodása? Az én távom csak úgy tud kanyarodni, hogy megállítja az egyik lánctalpat.
mamut
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 306
Csatlakozott: kedd szept. 28, 2010 1:32 pm

Re: Yazoo HL T-34/85

HozzászólásSzerző: HÁbris » kedd jan. 08, 2019 8:46 am

mamut írta:Kicsit off:

A te 2.4GHz-es HL távrendszernek van menet közbeni (nagy ívű) kanyarodása? Az én távom csak úgy tud kanyarodni, hogy megállítja az egyik lánctalpat.


Tudom, nem engem kérdeztél, csak annyit szólnék hozzá, hogy az elmúlt 3 hónapban 2 új hl távszettet rendeltem (barátoknak beépíteni), és azokkal egész szépen lehet menetben nagy ívben kanyarodni.
HÁbris
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 127
Csatlakozott: szer. márc. 28, 2018 9:24 pm

Re: Yazoo HL T-34/85

HozzászólásSzerző: yazoo » kedd jan. 08, 2019 7:33 pm

Az irányításról: az eredeti 2,4 GHz-es rendszere ugyanúgy működött, mint az analóg RX-18-as vezérlők. Engedett eltérő fordulatszámokat a két oldali kihajtásnál. Aztán egyszer megszűnt működni, még a füst is benne maradt. :sad:

mamut írta:Az én távom csak úgy tud kanyarodni, hogy megállítja az egyik lánctalpat.

Egy orosz harckocsinál szerintem ez az igazi. Látványosabb.

Visszatérve a löveghátrasiklásra. Ha előrehaladottabb állapotban lesz a torony, természetesen megmutatom a működtetést is. Semmi extrára nem kell gondolni, ez is egy szervós megoldás, csak egy mechanikus gyorsítással kiegészítve. :)
Próbálkoztam én is coreless-motoros 0,07 sec sebességű profibb szervóval, de az eredmény nálam nem volt látványosabb.
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 814
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 7:20 pm

Re: Yazoo HL T-34/85

HozzászólásSzerző: mamut » pén. jan. 11, 2019 12:07 pm



0,1sec-es legolcsóbb szervóval készült hátrasiklás (a szervót egy arduinó vezérli):
mamut
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 306
Csatlakozott: kedd szept. 28, 2010 1:32 pm

Re: Yazoo HL T-34/85

HozzászólásSzerző: yazoo » szomb. jan. 12, 2019 7:51 pm

A Tigrisnek tényleg elég jó a hátrasiklása. Gondolom az előre és hátramozgás sebessége a modul programozásán is múlik, és a szervón csak annyi, hogy végre tudja-e hajtani a parancs szerinti mozgást.
Nekem a csatarendszer (Ogre) működteti a szervót.
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 814
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 7:20 pm

Re: Yazoo HL T-34/85

HozzászólásSzerző: ogre11 » vas. jan. 13, 2019 7:58 am

Szia Yazoo.
Jól látod. Én annyit mondok a szervónak, hogy mennyen a hátsó végállásba lövéskor, és utána lassítva visszatolom.
A hátramozgás sebességét a szervó határozza meg.
Üdv János
ogre11
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 576
Csatlakozott: szomb. okt. 10, 2009 6:52 pm
Tartózkodási hely: Kerepes

Re: Yazoo HL T-34/85

HozzászólásSzerző: mamut » vas. jan. 13, 2019 5:20 pm

ogre11 írta:Én annyit mondok a szervónak, hogy mennyen a hátsó végállásba lövéskor, és utána lassítva visszatolom.
A hátramozgás sebességét a szervó határozza meg.


Nálam (a tigrinsél) is így működik.
mamut
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 306
Csatlakozott: kedd szept. 28, 2010 1:32 pm

Re: Yazoo HL T-34/85

HozzászólásSzerző: yazoo » hétf. jan. 14, 2019 5:55 pm

Az alváz átalakítása egy kisebb fűrészeléssel kezdődött. Az akkumulátor dobozt teljes egészében eltávolítottam. A test összeszerelésére szolgáló csonkokat meghagytam, ezek később jól jönnek majd illesztőpontoknak.

Kép Kép Kép

A test sokat veszít merevségéből, ezért három darabból álló alumínium belső teknőt készítettem. Így utólag egy darabból is elég lett volna, persze elképzelhető, hogy valami közben módosul, és akkor azt a mezőt még ki tudom cserélni. Nem mindent terveztem meg előre, jöhetnek még nemvárt fordulatok. A lengőkarok rögzítési pontjainak kireszelésénél mondjuk könnyebb volt a külön darabokkal foglalkozni.

Kép Kép Kép Kép

A három elemet egy alu szögidommal fogattam össze, szegecseléssel. Ez volt a legpraktikusabb, mert a szegecs lóg ki legkevésbé. Itthon nem volt csak félgömbfejű aluszegecs, egy acélhasábba fúrt süllyesztésbe beleütve alakítottam át süllyesztett fejűvé.

Kép Kép Kép Kép

A részek közötti résbe egy-egy lemezcsíkot forrasztottam, ezzel előkészítve a fenéklemez rendbetételét.

Kép Kép Kép
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 814
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 7:20 pm

Re: Yazoo HL T-34/85

HozzászólásSzerző: mamut » kedd jan. 15, 2019 10:22 am

Ha tudsz alut forrasztani, akkor a szegecs helyett miért nem forrasztottál?
mamut
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 306
Csatlakozott: kedd szept. 28, 2010 1:32 pm

Re: Yazoo HL T-34/85

HozzászólásSzerző: yazoo » kedd jan. 15, 2019 7:21 pm

Jó kérdés. Eszembe sem jutott, de ha már így rávilágítottál. :D
Aluforrasztásnál az alapanyagot (jelen esetben a szögidomokat és a három elemet) a forrasztás helyén 300 °C fölé kell melegíteni, hogy a technológia működjön. Itt magának a felületnek kell a forraszanyagot megolvasztania, ellenkező esetben nem jön létre a kívánt eredmény. A nagyon jó hővezetés miatt ilyenkor az egész munkadarab felforrósodik, ha az alkatrészek nincsenek megfelelően pozicionálva és rögzítve, könnyen elmozdul vagy szétesik a már megforrasztott rész is.
A szegecselés itt egyszerűbben kivitelezhető volt, ezért nem is merült fel bennem. Az alj esetén már nem volt ilyen probléma. A hídvetőnél lesz még szó erről hamarosan.
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 814
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 7:20 pm


Vissza: Átalakítások

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 2 vendég