Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

Külső, belső átalakítások

Moderátor: navycolt

Válasz küldése
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
Hozzászólások: 930
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

Hozzászólás Szerző: yazoo »

Bár a mesének vége, mégis egy érdekesség, igaz annál jóval több is.

A Rába Botondról közismert, hogy a jármű két változatából 1402 illetve 1400 darabot rendelt a hadsereg, és összesen (ha igaz a szám) 2549 db épült meg 1944-ig. A háború után a MÁVAG még öt példányt tudott összeszerelni a megmaradt alkatrészekből. A Rába Botondból összesen talán 100 db maradt a hadsereg állományában, melyeket hivatalosan 1949-ben kivontak a forgalomból, a használható járműveket is megsemmisítették. A gyárban tervben volt a Botond III., amelyet egy erősebb, 100 lóerős motorral terveztek, de ez még a gyár bombázásakor a próbapadon odaveszett. Több jármű később sem készült, nagyrészt politikai okokból más típusok váltották, pl. a Csepel D-350.
Az is ismert, hogy egyetlen Botond 38/42M példány maradt fent a mai napig, melyet a tervező Winkler Dezső rejtegetett egy raktárban, és ez a példány jelenleg a Rába győri kiállítótermében meg is tekinthető. Sajnos ez is sok pontján hiányos, mégis ez az egyetlen valódi Rába Botond. Létezik még replika, amely a Botond jelleget hozza, de ez Zil alvázra épült, és csak hasonlít az igazira.

A dolog egy ideig nem volt publikus, de miután a napokban szembejött velem az FB-n, most már úgy gondolom megoszthatom itt is.
Történt ugyanis, hogy előkerült egy eredeti Rába Botond 38M. Jóravaló és hozzáértő roncsvadászok jutottak a nyomára vagy másfélezer kilométerre, de azóta már hazánkban van a jármű.
Sajnos az állapota igen viseltes, a színe leginkább rozsda, és láthatóan kalandos sorsa volt. A felépítmény hiányzik ugyan, de a motorja, sebességváltója megvan. A motorszám olvasható, ennek alapján sikerült megkeríteni az eredeti kiadási dátumot, az alvázszámát, és a rendszámát is.
Valamilyen, bizonyára polgári célra minden bizonnyal használták is, mert az alvázon a típusétól eltérő rögzítési kialakítás volt. A differenciálművek Mechanics 7C féltengelycsuklói közül a négyből három már ki volt cserélve más kialakításúra, ami tartósabb használatra utalhat.

Még a télen abban a kiváltságban volt részem, hogy láthattam a járművet. Szürreális élmény volt, hogy ott állt előttem mozdulatlanságában megelevenedve. Miközben csak rajzok és fényképek alapján láthattam, azok a részletek, amiket ezekből raktam össze, most ott voltak előttem, és én ismertem minden darabját, a felfüggesztés részleteit, a váz rejtett zugait, a motort, a sebességváltót, kormányművet. Azt hiszem, ezért önmagában megérte ennek a modellnek a megépítése. Rendkívüli élmény volt.

A Botond teljes újjáépítését, és üzemképessé tételét tervezik, reményeim szerint pár év múlva valamelyik rendezvényen már előttünk fog gördülni ez a különleges jármű.
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)

Avatar
Enemy
fórum veterán
fórum veterán
Hozzászólások: 1329
Csatlakozott: hétf. márc. 19, 2012 12:23 pm
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

Hozzászólás Szerző: Enemy »

Szia Yazoo mester!
Nagyon érdekes amiket írtál :jo Van valami elérhető oldal erről a most " talált" Botondról?
Üdv
------------------------------
Enemy
Jagdtiger (#201) s.Pz.Jäg.Abt.512
Königstiger (#333 )LAH s.Pz.Abt.101
Tiger I (#1313 )LSSAH
Tiger I (késői) (# 2) s.Pz.Abt.102
Panther(# 334 ) 12.SS pz rgt. HJ

yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
Hozzászólások: 930
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

Hozzászólás Szerző: yazoo »

Egyenlőre csak a hír van. Remélhetőleg hamar bővülnek az ezzel kapcsolatos információk.
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)

Válasz küldése

Vissza: “Átalakítások”