Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

Külső, belső átalakítások

Moderátor: navycolt

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: Enemy » kedd máj. 08, 2018 8:23 pm

Most,hogy már az én ,átlag halandó szintemnek :) is kezd felismerhető formát nyerni ,hagy gratuláljak !. :bravo :bravo

Gyönyörű darab lesz.

Üdv
------------------------------
Enemy
Jagdtiger (#201) s.Pz.Jäg.Abt.512
Königstiger (#333 )LAH s.Pz.Abt.101
Tiger I (#1313 )LSSAH
Tiger I (késői) (# 2) s.Pz.Abt.102
Panther(# 334 ) 12.SS pz rgt. HJ
Avatar
Enemy
fórum veterán
fórum veterán
 
Válaszok: 1183
Csatlakozott: hétf. márc. 19, 2012 12:23 pm
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: mamut » szer. máj. 09, 2018 6:59 am

yazoo írta: A csákány és fejsze fejeit alkalmas nagyságú vasdarabokból reszeltem ki.


Ilyenkor van egy háromnézeti csákányrajzod, vagy csak úgy fejből reszelgetsz? Az a szörnyű, hogy elképzelni sem tudom hogyan lehet ilyeneket csinálni. Leonardo fogta az ecsetet, festéket, és felkente a vászonra, azt értem. De ezt a csákányügyet...
mamut
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 271
Csatlakozott: kedd szept. 28, 2010 2:32 pm

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: TANK-R » szer. máj. 09, 2018 3:14 pm

KépKép hát ezt jól elbaltáztad Kolléga :D :D :D
Üdv.TANK-R
"amcsi ócskavasak"
M 41 Bulldog(majdnem kész)
M 47 Patton "A halál 50 órája Tigrise"(épülőben)
TANK-R
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 911
Csatlakozott: kedd okt. 29, 2013 5:53 pm
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: yazoo » szer. máj. 09, 2018 3:24 pm

Köszönöm a hozzászólásokat. :)
mamut írta:Ilyenkor van egy háromnézeti csákányrajzod, vagy csak úgy fejből reszelgetsz?

Háromnézeti rajz persze van, de nem egy rendes szakrajzra kell gondolni. Mivel a csákány elég hétköznapi szerszám, hát kerestem egyet, és leskicceltem. Amilyen pontosságot egy mérőszalag enged, lemértem, átszámoltam 1:16-ba. A Botond képeket persze jól szemügyre vettem, ott is méricskéltem egy keveset, nehogy hibába fussak, hiszen lehetnek akár egyedi méretek is. Ezután még neten rákerestem, és egy jó kis régi írást találtam a földműves szerszámokról, itt szintén jól leírják a jellemző méreteket. Ha minden megnyugtatóan összecseng, akkor jöhet a fizikai része. :-o)
Egy darab hatszög anyagból indultam ki, mert ezen volt a legkevesebb forgácsolnivaló, és mert ezt találtam leghamarabb. :)
A legelső művelet nekem mindig a szerszámnyél helyének kialakítása, mert ez a legkényesebb. Két szorosan egymás mellé helyezett furatot készítek, majd ezt összereszelem, és kialakítom a megfelelő alakot. Például a csákánynál a furat kúpos, és a nyelet felülről kell behelyezni.
Miután a furat kész, műszerészfűrésszel levágom a felesleget, így sok reszelést meg lehet spórolni. Ezután csak apránként reszelgetem, néha a vázlat alapján ellenőrzöm a méreteket. Közben a befogásra is figyelek, nehogy nyoma maradjon a satupofának. Végül már kézben tartva reszelgetem. Csiszolópapírral finomítom a végén, pálcára tekerve, vagy sík lapra fektetve, ahogy kívánja. Szerintem ez az egész nagyon szórakoztató, korántsem bonyolult, és igazán hibázni sem lehet. Persze köszörűgépen is lehetne nagyolni, vagy marógépen majdnem készre megmunkálni. Nekem mégis így az igazi.

A lapátnál annyiból volt más a helyzet, hogy ez egy egyedibb ásólapát, amivel az életben nem futhattam össze, így képekre hagyatkozva született meg a vázlat. Ha jól gondolom, ez egy M35 tipusú magyar katonai ásólapát.
És egy kép, amikor a katonák pespajzoltak :) lapátból:

Kép
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 775
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: yazoo » vas. máj. 20, 2018 7:35 pm

Ha a modellt nagyjából két részre bontom, akkor az alváz után a felépítmény következik.
A Botond több változatban is készült, rádiós, betegszállító, parancsnoki járművek is voltak, ezek zárt felépítménnyel rendelkeztek. Az összes (kb. 3300 db) Botondhoz képest mindössze nagyjából 80 volt ilyen. A többi rajkocsi volt, ennek a platóján személyszállításra alkalmas padozat volt, ahol 12 személy fért el. A plató fölé ponyvatetőt lehetett szerelni.
Egy szokványos sík teherautó platóhoz képest a Botondé egészen sajátos volt. A hátsó kerekek különösen nagy kitérése miatt, ami a különleges felfüggesztésből adódik, a sárvédőívek igen magasra kerültek. Ebből adódott, hogy míg a plató középső felülete az alvázon ült, addig a két oldalsó rész a sárvédőívek tetején helyezkedett el. Ezzel a személyszállításra szolgáló padok szinte adottak voltak.
A felépítmény egyetlen egységként az alvázra csavarokkal volt rögzítve. Alapja acéllemez-profilokból hegesztett vázszerkezet volt, mely vaslemezborítást kapott:

Kép

Hátul középen egy kétszárnyú ajtóval záródott. Az ülések alatt, és hátul kétoldalt, a sárvédőívek és a padozat által bezárt terekben tárolórekeszeket alakítottak ki, zárható, lelakatolható ajtókkal. Ezekben a rekeszekben kifejezetten gazdag szerszámkészlet, és válogatott tartalék alkatrészek is helyet kaptak. A jármű bal oldalán, a pótkerék mögötti térbe egy szintén zárható különálló rekeszt is felszereltek (a jobb oldalon itt a csörlő helyezkedik el). Ebben kapott védett helyet az akkumulátor.
Az építés előtt kartonból elkészítettem a platót, hogy jobban átlátható legyen az egész, és már itt szembesültem azzal, hogy az RC alkatrészek elhelyezése szempontjából rendelkezésemre álló hely gyakorlatilag minimális. :-( Több tervem is volt, de itt még a vezetékek elhelyezése is gondot okozott. :? Azt pedig továbbra is eltökélt szándékom volt, hogy csak minimálisan térek el az eredeti külsőtől. :)

Kép Kép


A plató építését igyekeztem egyszerűen megoldani. :) Alapanyagnak 0,5 mm-es horganyzott lemezt választottam. Az oldalak egyszerű sík felületek, ezért jó választásnak tűnt, másrészt még viszonylag könnyű is. A pontosan leszabott darabokra elkészítettem a kivágásokat az ajtóknak (ezért is volt jó a papírmodell). A hátsó rész ezután elég sérülékenynek tűnt, de összeforrasztás után már nem kellett félteni.

Kép Kép Kép Kép

A darabokat tehát forrasztással állítottam össze, nem is térek ki a részletekre, mert a Technológiák topikban éppen erről írogattam. :-o)
A sárvédőívek voltak kicsit kényesebb darabok, ezeket sörösdoboz lemezéből készítettem. :D Pontosra hajlítottam az íveket, majd egy alumíniumlemezből reszelt sablon mentén forrasztottam az egyenes oldalakhoz.

Kép Kép Kép

Kép Kép Kép

Kép Kép Kép

A padozat ülőfelületét kivehetőre terveztem. Az ide szabott horganylemezt később alumíniumból újra elkészítettem. Ennek oka a rögzítés volt, ugyanis az alulemezbe 10 mm átmérőjű 1 mm vastag mágnestárcsát tudtam építeni, ami így a helyén is tartja. :-o)

Kép Kép

Így hirtelen első nekifutásra ennyi, nemsokára folytatom a finomabb részletekkel. :D
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 775
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm


Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: Volltreffer88 » kedd máj. 22, 2018 8:08 am

yazoo írta:Így hirtelen első nekifutásra ennyi, nemsokára folytatom a finomabb részletekkel. :D

Nagyon szép lett, megfelelően masszívnak is tűnik!
Még ennél is finomabb részletek..?! :csod
Hát lehet ezt még tovább fokozni? :D
Üdv,
Volltreffer88
~~~¸___==_˛
..._:[|*˛(o)¸¨|]:_..˛
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Taigen Tiger I / PzKpfw. VI Ausf.E
HL Bergepanther (by Berge)
Torro KV-2 "Kursk" #615 (by DénesAti)
Taigen T-34/76 "Mikiegér" (by Ákos)
Tamiya JS-2 (WiP)
Avatar
Volltreffer88
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 179
Csatlakozott: hétf. jún. 01, 2015 1:08 pm
Tartózkodási hely: valahol Izraelben..

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: yazoo » kedd máj. 22, 2018 8:51 pm

Köszi! :)
Ez a kép éppen nem volt meg, de van több más akkor készült fotó. :) Valóban szép.
Bár már a vége felé járok a projektnek, ennek ellenére még mindig kutakodok a neten részletek után. Még mindig akad egy-egy fotó, ami nincs meg, és sokszor olyan kerül elő, ami korábban pedig milyen jó is lett volna... :smile:
Igazán most kellene az építést kezdeni, mostanra látom át már teljesen az egészet. :-o)
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 775
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: Leo742 » csüt. máj. 24, 2018 4:55 pm

Ez már sima liba lesz mester. :)
-Panzer IV f2 magyar - Panzer IV G - sherman Firefly - M3 lee (készülőben) - t34/85 - Trumpeter-
panzer IV H (készülőben) - Zis 5 V teherautó - S16 tiger 1 kurszk (Kovbarny) - Panzer III Kurszk (Kovbarny) - Pak 40
Avatar
Leo742
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 587
Csatlakozott: szer. júl. 30, 2014 7:32 am

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: mamut » pén. máj. 25, 2018 6:32 am

yazoo írta:A pontosan leszabott darabokra


Hogyan lehet ilyen pontosan leszabni valamit? Miért nem látunk hullámosodást, reszelés nyomot a vágott éleken? Ez már ördögtől való?
mamut
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 271
Csatlakozott: kedd szept. 28, 2010 2:32 pm

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: yazoo » pén. máj. 25, 2018 10:59 am

Semmi ördögtől való nincs benne. (Szerintem :) )
A lemezeket gépi ollóval volt szerencsém levágni, legalábbis a kiindulási méreteket. :-o) Ezután már minden kézzel ment.
A konkáv íves vágásokat Dremel kis vágókorongjával készítettem, az ablakok kibontása is így készült, de minden tűreszelővel lett véglegesítve.
A külső vágásokat műszerészfűrésszel készítettem, bár gyorsabb a kézi lemezolló, a lemezt meghajlítja, és a széleknél is kíván finomítást. Ezt helyrehozni legalább annyi idő, és mégsem lesz olyan. Ilyenkor inkább kerülöm a használatát.
A tűreszelő nyomai nem nagyon látszanak a lemezen, kicsit mindig hosszirányba mozgatva egyenesebb éleket is eredményez, és szebb a felület is. A méreteket tolómérővel ellenőrizve tizedre lehet dolgozni.
Asszem ennyi... 8-)
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 775
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: Veterán » csüt. máj. 31, 2018 9:15 pm

Egyre ámulatba ejtőbb a szerkezet! Mikor lehet előben is megcsodálni végre? :)
Üdv,
V
Veterán
kezdő fórumozó
kezdő fórumozó
 
Válaszok: 96
Csatlakozott: kedd júl. 26, 2016 8:46 pm
Tartózkodási hely: Kistarcsa

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: yazoo » vas. jún. 03, 2018 5:18 pm

A nyilvános megmutatkozás időpontja még nincs kitűzve, annál is inkább, mert sok apróbb munka vár rajta befejezésre. Látszólag már közeledik a projekt vége, de nem akarok összecsapni semmit. :)

És akkor azok az ígért finomabb részletek. :-o) Ilyen például a hátsó lámpatest, illetve a rendszámok.
A hátsó lámpatest hátsó világítás, rendszámvilágítás (így függ össze a két dolog) és féklámpa egyben. Ez eléggé megnehezítette a dolgomat, mert a mérete ugyanakkor nagyon apró. A helyzetjelzőnek használt miniatűr izzókra építettem, amely 3,5 mm hosszú és 0,75 mm átmérőjű. Vezetéknek a már jól kibeszélt Litze-huzalt használtam, amelyből négy eret is kellett használnom.
A lámpa elhelyezését a járművön három féle módon is alkalmazták. Időrendben a jobbkormányos változatnál a plató jobb felső szélén, alatta a rendszám, a balkormányosnál pont fordítva, a múzeumi változatnál pedig baloldalt, de alul helyezkedik el. És persze csak egyetlen hátsó lámpa volt a harcjárművekhez hasonlatosan.
A lámpatestről jó felvételt nem találtam, de egy régi hirdetésben háború előtti katonai teherautó lámpájaként azonosítva szerintem ráleltem. Mindenesetre egyértelműen Bosch lámpatest, az üvegek kiosztása és a mérete is megfelel.
Az alap egy fóliás lemez, amelyen elválasztottam négy forrasztható negyedet. A két izzó fényét felragasztott, ezüstre festett bakelit lappal választottam el. Az izzók behelyezése után a hátsó oldalon a huzalokkal együtt megforrasztottam. Az egész hátsó felet egy műanyag csőbe illesztve műgyantával kiöntöttem, a vezetékekre húzott csövecskével egyetemben.

Kép Kép Kép Kép

Kép Kép Kép

A lámpabúra antennacsőből készült, a szűkített véget még egy kicsit összébb ütögettem, beleforrasztottam az elválasztó sávot, kireszeltem a rendszámvilágítás nyílását. Az alkatrészek festése után összerakáskor az "üvegeket" is behelyeztem, majd vörös clear festékkel több rétegben beszíneztem a két szegmenst.

Kép Kép Kép

A rendszámok készítése egyszerű, mégis időigényes volt. A konkrét rendszám :) ugyebár adott nagyapám fotója alapján, de a pontos méretek és a betűk némi utánjárást igényeltek. Bele kellett mélyednem a magyar autórendszámok történelmébe. Megleltem a táblaméreteket, címerpajzsot szerkesztettem, a megfelelő betűtípus megtalálása után azért még alakítanom kellett a fotó alapján, de szerintem van hasonlóság. Mentségemre, a fotó kissé nyújtott függőlegesen.

Kép Kép Kép Kép

A kinyomtatott lapocskákat vékony alulemezre ragasztottam, széleiket összecsiszoltam. Az első rendszám megkapta a tartó "laposvasakat", amivel az első sárvédőre volt rögzítve, a hátsó majd a végén lesz a helyére ragasztva.
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 775
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: Rongyosgárda » vas. jún. 03, 2018 5:31 pm

yazoo írta:Mindenesetre egyértelműen Bosch lámpatest, az üvegek kiosztása és a mérete is megfelel.


Szia!

Igen, anno német fórumon én is ráakadtam egy felsorolásra, hogy ilyen (vagy kópia) lámpatesteket milyen gyárak használták és benne volt a WM Művek és a Mávag is (nem tudom hogy írták ott, csak erre emlékszem). Akkoriban Notek lámpára keresgéltem ötleteket.

A féklámpa / helyzetjelző kombót mivel fogod működtetni?
A rendszámokat sima papírra nyomtattad, vagy esetleg matrica?
feefirstman [kukac] gmail [pont] com
Avatar
Rongyosgárda
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 361
Csatlakozott: csüt. máj. 07, 2015 8:03 pm
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: yazoo » vas. jún. 03, 2018 5:43 pm

A Botond valamennyi elektromos szerelvénye Bosch gyártmányú volt. A két kivétel: a féklámpa izzó volt Osram gyártmány, illetve a kombinált műszer V.D.O..
Azt hiszem, nem bíztak semmit a véletlenre. :D

A rendszámokat fotópapírra nyomtattam, így a legjobb minőségű, és a ragasztó sem üt át rajta.
A hátsó lámpa a helyzetjelzővel lesz egy körön, a féklámpa a hangmodulról kapja a feszültséget.
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 775
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm

ElőzőKövetkező

Vissza: Átalakítások

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég