Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

Külső, belső átalakítások

Moderátor: navycolt

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: yazoo » vas. márc. 25, 2018 7:11 pm

mamut írta:Azt nem értem, hogyha a golyók el tudnak szlalomozni a két hullámos gyűrű között, akkor hogyan tud bármikor is hajtani?

A működést valóban nehéz elképzelni. :csod Jó kérdés a felvetett dolog. Mondanám, hogy a görgők egymást váltják hajtáskor, de mivel egy görgővel is működik, ez nem lehet magyarázat. Valamiképpen azért összejön a dolog, valahogyan mégis összefeszülhetnek az elemek. :o Sajnos több infót nem találtam róla. :-(

A motorháztetőt már elkezdtem ismertetni, most folytatnám, hogy ne maradjon félbe. :)
Miután a két oldalsó lemez elkészült, még sok tennivaló maradt vele, elég kritikus műveletek is. Benne volt a pakliban, hogy ha nem jön össze elsőre, akár új oldalt is kellhet készíteni. :?
A motorház alakja előrefelé szűkül, oldalt és fennt is. Elöl szinte szögletes, míg hátul íves a felső rész.
A nyitása sem egyszerű. A felülső részen hosszában, a hűtő és a hátfal közé feszített laposvas tartóra két szemmel csatlakozik a zongorapánt. Ezen nyílik fel a két oldal, egyszerre értelemszerűen csak az egyik. Emellett oldalanként külön még a rácsos oldal is behajtható.
Az oldalakat alul két-két gumiakasztóval lehet biztosítani, a felnyitást félkör alakú fogantyúk segítik.
Bonyolítja a helyzetet, hogy a jobb oldali fedél a kormányműre is ráhajlik, így annak külön kiemelkedő része van, a tengely helyének kihagyásával.
A felső részeken egy-egy kicsi, hátrafelé felhajtható szellőzőablakocska is van a motorhűtés kiegészítésére.
A kivitelezést a pántok kialakításával kezdtem, először az oldalsó részeken, majd a hozzá illő ellendarabot készítettem el. Vékony acélpálcára hajlítottam rá a fülecskéket.

Kép Kép Kép Kép

A felső rész két felét összepántoltam, a már felszerelt két fülhöz illesztve. A pontos kiszabás az alak miatt körülményes volt, az ablakok kivágása után felváltva hajlítottam és vágtam a lemezt.

Kép Kép Kép Kép

Az oldalsó zongorapántokat kis takarósáv fedi, ezt a mini peremezőn képeztem ki. Az ablakocskák széléhez körben peremet forrasztottam.

Kép Kép

Az ablakocskák egy darabból, sablonra kalapálva készültek. A pántok elemeit összeszegecseltem, egy kis csövecske helyettesíti a rugós kitámasztót.

Kép Kép Kép

Kép Kép

A fogantyú acélgolyóval kidomborított lemez kettévágásával készült.

Kép Kép Kép

A gumiakasztók rugósak lettek, a felső akasztófül esztergált, reszelt, menetes darab, belehajtva a rugóba. Alul a tartóba menetet fúrtam, a másik vége ebbe van behajtva. Az ellendarab kis lemezfül.
A fekete cső csak azért van a menetre ráhúzva, hogy lefűrészeléskor ne tudjon megkereshetetlenül elpattanni. :D Reszeléshez a megfogást az M1,2 menet miatt egy fúróbefogó patron segítségével végeztem.

Kép Kép Kép Kép

Kép Kép Kép

A nyitása ugyanakkor csak csipesszel lehetséges. :D

Kép Kép Kép Kép
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 776
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: mamut » hétf. márc. 26, 2018 8:33 am

Teljesen elképesztő!

Amikor kivágtad a lemezből a zsanérfüleket, és az ollótól felhullámosodott a lemez, akkor azt hogyan/mivel simítottad ki?

yazoo írta:
mamut írta:Azt nem értem, hogyha a golyók el tudnak szlalomozni a két hullámos gyűrű között, akkor hogyan tud bármikor is hajtani?

A működést valóban nehéz elképzelni.


Úgy képzelem, hogy a golyó az ékek (hullámok emelkedő oldala) között mozog. Ha a két keréken kb azonos a nyomaték, akkor a golyó beszorul két ék közé, hajtja egyformán a két kereket. Kanyarban, amikor az egyik kerék többet gördülne, akkor a gyorsabb kerékhez tartozó ék kevésbé szorítja a golyót, ezért a golyó elmozdul a gyengébb ék irányába (az éket is elnyomva, tehát differenciáltan hajtva mindkét kereket), és így a két ék közül kiszabadul, és megy a következő hullámra (ék párra) ahol megint lejátszódik, ismétlődik a folyamat.
mamut
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 271
Csatlakozott: kedd szept. 28, 2010 2:32 pm

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: TANK-R » hétf. márc. 26, 2018 6:15 pm

Szia Kolléga! :bravo
Képitt azért nagyon kellett vigyáznod, hogy nehogy vödör legyen belőle :D :D :D
Baráti üdvözlettel: Csaba :smoke
Üdv.TANK-R
"amcsi ócskavasak"
M 41 Bulldog(majdnem kész)
M 47 Patton "A halál 50 órája Tigrise"(épülőben)
TANK-R
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 920
Csatlakozott: kedd okt. 29, 2013 5:53 pm
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: yazoo » kedd márc. 27, 2018 7:30 pm

Köszi Kolléga, azért odafigyelek! :D

mamut írta:az ollótól felhullámosodott a lemez, akkor azt hogyan/mivel simítottad ki?


Sima acélfelületre fektettem a lemezt, és egy szintén sima felületű acélhasábbal gyakorlatilag "kivasaltam" erősen rányomva és oda-vissza húzogatva. Erre a célra tartok két nyers gyorsacél esztergakés hasábot (16x16x200 mm), ezek köszörült felületűek, sarkosak és kemények.
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 776
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: yazoo » vas. ápr. 08, 2018 1:07 pm

Visszahaladva időben a differenciálműhöz, mivel akkor szét kellett szedni a beépítéshez a difiházat, egy nagy levegőt vettem, és teljesen elemeire bontottam az eddig összefelé épített járművet. :csod Több ok is volt, apró módosítások, hiánypótlások, és persze a festés.
Úgy gondoltam, ha a difi működni fog, felesleges lesz még egyszer újra szétszedni, így a tesztet inkább élesben fogom elvégezni. Ha bejön, nyertem, ha nem... :E (erre nem akartam gondolni. :) )
Elsőként a vázon dolgoztam, néhány csavarfej, szegecselés hiányzott, és a saját hülyeségem miatt egy forrasztásnál elolvasztottam az egyik laprugótartó bakot. Ezeket pótolgattam, majd lealapoztam a vázat. Az elülső görgőket is készre felszereltem.

Kép Kép Kép

Kép Kép Kép

A váz végül szürke festést kapott. Kezdetben idegenkedtem a színtől, mostanra valósnak érzem, sőt ez tűnik normálisnak. :o

Kép Kép

A hátsó felfüggesztést véglegesre szereltem, ami elsősorban a rögzítő csavarok méreteinek pontosításából, és a menetrögzítésekből állt. Így a lengőkarok nem tudnak megszorulni, de a csavarok sem kiesni. A kerékagyak végeibe, és a blokkra is felkerültek a Rába logók. A rugókat szintén véglegesítettem, kaptak kenést a belső mozgó tagok, szintén kellett menetrögzítés, és az alsó csavarozások nyomait el kellett tüntetni a tartókról.
A motorblokknak is nekiestem, és az oldalát némi szívfájdalommal :( és egy Dremellel megbontottam. A motor alá épített hűtőbordába is belefúrva a telemetria hőérzékelőjét építettem be, majd visszajavítottam az eredeti állapotra.

Kép Kép Kép

A kipufogót is lefestettem, a dob rögzítőkampóit felszegecseltem a váz belső oldalára. A csöveket befűzögettem, de a hátsó csőszakaszt csak két darabból lehetett helyre tenni, így el kellett vágnom, és a helyén egy hengeres toldóval összeállítani.
A hátsó kereszttartóra elkészítettem a trepnilemezes felhajtható fellépőket. Felhajtott állapotban egy kis akasztóval rögzíthető.

Kép Kép Kép Kép

A kereszttartót a vázba illesztve szegecseléssel rögzítettem.
Az első laprugókat kicseréltem, mivel puhának bizonyultak, ahogy az építés haladt. Az új erősebb rugóacélbetétet kapott, a nyomtatott gumirész alul hasonló maradt, a felső segédrugót viszont nem flexibilis, hanem PLA anyagból nyomtattam. Sajnos a korábban fémipari ragasztóval fixált cuppánt csavarokat nem sikerült szétszerelnem, :? így új csavarokat gyártottam, és hozzá pár anyát, párat azért melegítéssel sikerült letekernem. :mosoly

Kép Kép Kép

A kormányrudazat is kapott kenést, menetrögzítést. A kormánymű tengelyvonala érzésem szerint nem esett egybe a kormányrúd vonalával, ezt a felfekvő felületen papír felragasztásával korrigáltam.
A kerékagyaknál a meglevő fékcső kiállásokat gumicsövecskékkel összekötöttem a vázra erősített kis konzolokkal, ahonnan rézhuzalból vittem tovább a fém fékcső imitációkat a vázban vezetve a fülkéig. Hasonlóan idáig fut a tárcsafék rudazata is.

Kép Kép Kép

Az összeszerelés első fázisa egy sor hibajavítással, pótlással fűszerezve nagyjából így nézett ki. Érdekességként elkezdtem írogatni a beépített alkatrészek darabszámát. A képeken látható állapotban ez kb. 1000 db.

Kép Kép Kép

Kép Kép Kép
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 776
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: mamut » hétf. ápr. 09, 2018 11:37 am

Csodás képek!
mamut
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 271
Csatlakozott: kedd szept. 28, 2010 2:32 pm

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: TANK-R » kedd ápr. 10, 2018 9:43 pm

A "Tigrisek a sárban" után Botond a "fűben" :bravo
Baráti üdvözlettel: Csaba :smoke
Üdv.TANK-R
"amcsi ócskavasak"
M 41 Bulldog(majdnem kész)
M 47 Patton "A halál 50 órája Tigrise"(épülőben)
TANK-R
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 920
Csatlakozott: kedd okt. 29, 2013 5:53 pm
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: yazoo » kedd ápr. 24, 2018 6:45 pm

:) Folytatom, nehogy azt higgyétek, feladtam. :D

A Botondnak volt elektromos kürtje, ennek ellenére a vezető ajtaján, kívül, fel volt szerelve egy kézi duda is.
Az ajtó utolsó szerelvényeként ezt is elkészítettem. Alumíniumból esztergáltam a tölcsért és a gumilabdát, a tartót rézlemezből forrasztottam, majd az ajtóra is forrasztva lett.

Kép Kép Kép

Az autó összeszerelésének folytatásaként a fülkét befejeztem. A műanyag belső burkolatot felragasztottam. Néhány nyílást még készítettem a kábelbevezetéseknek.

Kép Kép

Az alvázra felszereltem az első sárvédőket és a lámpákat. Ezután felraktam a kerekeket, és összeszereltem a hűtőt.
A fülke a helyére került, most már kicsit körülményesebben a lámpák és a motor vezetékei miatt. A fülke és a hűtő közé rögzítettem a motorházfedél zongorapántjának tartóját, majd felszereltem a motorháztetőt.

Kép Kép Kép

Végeredményben az alváz így készen lett. Szégyenszemre jobb fotót még nem készítettem, a képen látható állapot 1827 db alkatrész felhasználásával született:

Kép

És egy kis ugrás újra. :D
Az elektronika összerakása után (ezt majd máskor kifejtem bővebben :) ) indult a tesztvezetés, ami úgy érzem, várakozásom szerint alakult. Már épp készíteni akartam bemutató videót, amikor sajnos :? (és szerencsére :smile: ) a kormánymű működésében zavarok léptek fel. A "szerencsére" csak annyit jelent, hogy még valamennyire időben történt a probléma.
A hibafelmérés azt mutatta, hogy a kormányműben szállt el valami. Nem volt nagy öröm, mert elég sok mindent újra szét kellett bontani, hogy magát a kormányművet ki bírjam emelni, ráadásul az egyik legnehezebben szerelhető elem. :E
A hiba, amint a képen is látható, a fém csigaorsó ledarálta a műanyag fogaskerék néhány fogát.

Kép

Már említettem, hogy ezek az alkatrészek gyermekkorom egyetlen villanymozdonyának alkatrészei voltak, ahol kisebb erőkkel kellett megbirkózniuk. :-o) Kicsit tartottam is ettől a hibától, így igazán nem is ért váratlanul. A hajtómotor az áttétellel együtt elég erős :jo (a jelek szerint is), a rudazat fém, a kormányművön kell csak módosítani.
Még tavaly Steinerrel beszélgettünk, és azt kérdezte, nem lesz-e gyenge a kormányzás. Erre csak azt tudtam mondani, hogy az eredeti is ilyen volt, jónak kell lennie. Ha másként építem meg, akkor mitől is lesz ez egy Botond modell?
A fogaskerék pótlására, és erősebbé tételére azt találtam ki, hogy a tengelyt újra elkészítem, de a fogaskereket a tengelyen alakítom ki. Így is sikerült végül, szerencsére a műanyag kerékből maradt annyi, hogy meg tudtam mérni. :D A tengelyt félig kiesztergáltam, majd marógépen, igaz kicsit rendhagyó módon, mert nem volt 0,4-es modulmaróm, befogaztam a kereket. Egy kis kést profilra köszörültem, és ütőkéses eljárással készítettem el a fogakat, végül készre esztergáltam. A szervó potméter csúszóérintkezői is a tengelyen kapnak helyet, a lapolást kireszeltem, a lemezérintkezőt és a körbeforgásgátló lemezt felillesztettem, majd elszegecseltem.

Kép Kép Kép Kép

A kis tengely előtte sem volt egyszerű, de így aztán lényegesen munkaigényesebb lett. Szépen fogalmazva "növeltem a hozzáadott értéket". :D
A lényeg, hogy miután újra sikerült összeszerelnem, működött minden. :jo
Mondanom sem kell, ez az apró kitérő pár napomba került. :mosoly
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 776
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: Petya Panther » kedd ápr. 24, 2018 7:33 pm

Gyönyörű a Boti már most, a tengelyből fogaskerék pedig olyan yazoo-s (=PROFI) :bravo
Petya Panther
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 822
Csatlakozott: pén. aug. 29, 2014 5:39 pm

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: vastalicska » kedd ápr. 24, 2018 7:41 pm

Szia yazzo !
Hát én elhajigálok mindent :D :D :D :D
:jo
Tiger I. 234 Tamiya
T 34/85 железная тачка
M 41 Taigen
KV-2

Tisztelettel Vastalicska !
vastalicska
moderátor
moderátor
 
Válaszok: 628
Csatlakozott: vas. feb. 02, 2014 1:15 pm
Tartózkodási hely: Helvécia

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: Rongyosgárda » szer. ápr. 25, 2018 7:35 am

yazoo írta::
Kép


Hát ez így, egyben, nagyon ott van. Őszintén szólva a korábbiakban feleslegesnek tartottam hozzászólni, ugyanis "nem értek a lovakhoz", de így látva... le a sisakkal !
feefirstman [kukac] gmail [pont] com
Avatar
Rongyosgárda
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 363
Csatlakozott: csüt. máj. 07, 2015 8:03 pm
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: TANK-R » szer. ápr. 25, 2018 12:30 pm

....hát Kolléga! Mivel épp' szabin vagyok van időm keresgélni a szavakat :D de amíg megtalálom őket csak a régi igazságot ismétlem a fémek és a fák az "igazi " anyagok a többi, ahogy a neve is mondja csak MŰ anyag :-( Látványelemnek héjnak megfelel, de az igénybevett helyeken a fém a nyerő :jo ( a jól bevált "vasas" megoldások :) )
Baráti üdvözlettel: Csaba :smoke Ui. Ha meglesznek azok a szavak jelentkezem :D :D :D :bravo
Üdv.TANK-R
"amcsi ócskavasak"
M 41 Bulldog(majdnem kész)
M 47 Patton "A halál 50 órája Tigrise"(épülőben)
TANK-R
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 920
Csatlakozott: kedd okt. 29, 2013 5:53 pm
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: kawa » vas. máj. 06, 2018 5:05 am

Az ˇ" Őrület határán" :D :D :D :D :D
Tiger "01"
KÖNIG TIGER "211"
HUMMEL "KURSZK"
Stug III "Totenkopf KURSZK"
T-55 " DOZER"
T-34/85
Avatar
kawa
globális moderátor
globális moderátor
 
Válaszok: 1073
Csatlakozott: kedd ápr. 26, 2011 7:59 pm

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: yazoo » vas. máj. 06, 2018 6:32 pm

Köszi Mindenkinek! :-o)
Most egy amolyan mellékvágányra térek, de egyáltalán nem mellékes dolgokról van szó. :) A Botondhoz is, mint egy rendes harcjárműhöz, szerszámokat rendszeresítettek. Ezek közül egy csákány, egy ásó és egy fejsze a jármű felépítményének bal oldalára megfelelő tartókkal volt felszerelve. A harckocsikhoz hasonlóan lemezütközők tartották a szerszámok fejét, míg a nyél egy bőrszíjas csattal volt lehúzatva. A fotókat megnézve persze többé-kevésbé hiányosak, fejszét pedig csak elvétve találni, valószínűleg, mert ez kisebb mérete miatt egyszerűbben belefért a tárolóládák valamelyikébe is.
Amolyan jutalomjátékként elkészítettem a szerszámokat. A csákány és fejsze fejeit alkalmas nagyságú vasdarabokból reszeltem ki. A lapátot literes sörösdoboz vaslemezéből kalapáltam ki két félből, majd összeforrasztottam. A nyeleket vastagabb fapálcikából csiszoltam méretre. Ettől többet mondjanak a képek. :D

Kép Kép Kép Kép

Kép Kép Kép Kép
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 776
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: RCSanyi » hétf. máj. 07, 2018 7:19 pm

Ismételten óriási gratula az egész munkához.
Viszont javasolnám a az oldal kezelőinek,hogy ezek után ne típusra lehessen topikot nyitni,hanem legyen 3 ostály : profik,haladók és megalázottak :D :D :D
Baráti üdvözlettel
RCSanyi
HL M41A3
Tamiya Tiger I
Tamiya King Tiger[/color]
Tamiya Leopard 2A6
Avatar
RCSanyi
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 240
Csatlakozott: hétf. márc. 09, 2015 4:11 pm
Tartózkodási hely: Budaörs-Etyek

ElőzőKövetkező

Vissza: Átalakítások

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 2 vendég