Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

Külső, belső átalakítások

Moderátor: navycolt

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: yazoo » vas. márc. 25, 2018 7:11 pm

mamut írta:Azt nem értem, hogyha a golyók el tudnak szlalomozni a két hullámos gyűrű között, akkor hogyan tud bármikor is hajtani?

A működést valóban nehéz elképzelni. :csod Jó kérdés a felvetett dolog. Mondanám, hogy a görgők egymást váltják hajtáskor, de mivel egy görgővel is működik, ez nem lehet magyarázat. Valamiképpen azért összejön a dolog, valahogyan mégis összefeszülhetnek az elemek. :o Sajnos több infót nem találtam róla. :-(

A motorháztetőt már elkezdtem ismertetni, most folytatnám, hogy ne maradjon félbe. :)
Miután a két oldalsó lemez elkészült, még sok tennivaló maradt vele, elég kritikus műveletek is. Benne volt a pakliban, hogy ha nem jön össze elsőre, akár új oldalt is kellhet készíteni. :?
A motorház alakja előrefelé szűkül, oldalt és fennt is. Elöl szinte szögletes, míg hátul íves a felső rész.
A nyitása sem egyszerű. A felülső részen hosszában, a hűtő és a hátfal közé feszített laposvas tartóra két szemmel csatlakozik a zongorapánt. Ezen nyílik fel a két oldal, egyszerre értelemszerűen csak az egyik. Emellett oldalanként külön még a rácsos oldal is behajtható.
Az oldalakat alul két-két gumiakasztóval lehet biztosítani, a felnyitást félkör alakú fogantyúk segítik.
Bonyolítja a helyzetet, hogy a jobb oldali fedél a kormányműre is ráhajlik, így annak külön kiemelkedő része van, a tengely helyének kihagyásával.
A felső részeken egy-egy kicsi, hátrafelé felhajtható szellőzőablakocska is van a motorhűtés kiegészítésére.
A kivitelezést a pántok kialakításával kezdtem, először az oldalsó részeken, majd a hozzá illő ellendarabot készítettem el. Vékony acélpálcára hajlítottam rá a fülecskéket.

Kép Kép Kép Kép

A felső rész két felét összepántoltam, a már felszerelt két fülhöz illesztve. A pontos kiszabás az alak miatt körülményes volt, az ablakok kivágása után felváltva hajlítottam és vágtam a lemezt.

Kép Kép Kép Kép

Az oldalsó zongorapántokat kis takarósáv fedi, ezt a mini peremezőn képeztem ki. Az ablakocskák széléhez körben peremet forrasztottam.

Kép Kép

Az ablakocskák egy darabból, sablonra kalapálva készültek. A pántok elemeit összeszegecseltem, egy kis csövecske helyettesíti a rugós kitámasztót.

Kép Kép Kép

Kép Kép

A fogantyú acélgolyóval kidomborított lemez kettévágásával készült.

Kép Kép Kép

A gumiakasztók rugósak lettek, a felső akasztófül esztergált, reszelt, menetes darab, belehajtva a rugóba. Alul a tartóba menetet fúrtam, a másik vége ebbe van behajtva. Az ellendarab kis lemezfül.
A fekete cső csak azért van a menetre ráhúzva, hogy lefűrészeléskor ne tudjon megkereshetetlenül elpattanni. :D Reszeléshez a megfogást az M1,2 menet miatt egy fúróbefogó patron segítségével végeztem.

Kép Kép Kép Kép

Kép Kép Kép

A nyitása ugyanakkor csak csipesszel lehetséges. :D

Kép Kép Kép Kép
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 732
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: mamut » hétf. márc. 26, 2018 8:33 am

Teljesen elképesztő!

Amikor kivágtad a lemezből a zsanérfüleket, és az ollótól felhullámosodott a lemez, akkor azt hogyan/mivel simítottad ki?

yazoo írta:
mamut írta:Azt nem értem, hogyha a golyók el tudnak szlalomozni a két hullámos gyűrű között, akkor hogyan tud bármikor is hajtani?

A működést valóban nehéz elképzelni.


Úgy képzelem, hogy a golyó az ékek (hullámok emelkedő oldala) között mozog. Ha a két keréken kb azonos a nyomaték, akkor a golyó beszorul két ék közé, hajtja egyformán a két kereket. Kanyarban, amikor az egyik kerék többet gördülne, akkor a gyorsabb kerékhez tartozó ék kevésbé szorítja a golyót, ezért a golyó elmozdul a gyengébb ék irányába (az éket is elnyomva, tehát differenciáltan hajtva mindkét kereket), és így a két ék közül kiszabadul, és megy a következő hullámra (ék párra) ahol megint lejátszódik, ismétlődik a folyamat.
mamut
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 258
Csatlakozott: kedd szept. 28, 2010 2:32 pm

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: TANK-R » hétf. márc. 26, 2018 6:15 pm

Szia Kolléga! :bravo
Képitt azért nagyon kellett vigyáznod, hogy nehogy vödör legyen belőle :D :D :D
Baráti üdvözlettel: Csaba :smoke
Üdv.TANK-R
"amcsi ócskavasak"
M 41 Bulldog(majdnem kész)
M 47 Patton "A halál 50 órája Tigrise"(épülőben)
TANK-R
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 876
Csatlakozott: kedd okt. 29, 2013 5:53 pm
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: yazoo » kedd márc. 27, 2018 7:30 pm

Köszi Kolléga, azért odafigyelek! :D

mamut írta:az ollótól felhullámosodott a lemez, akkor azt hogyan/mivel simítottad ki?


Sima acélfelületre fektettem a lemezt, és egy szintén sima felületű acélhasábbal gyakorlatilag "kivasaltam" erősen rányomva és oda-vissza húzogatva. Erre a célra tartok két nyers gyorsacél esztergakés hasábot (16x16x200 mm), ezek köszörült felületűek, sarkosak és kemények.
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 732
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: yazoo » vas. ápr. 08, 2018 1:07 pm

Visszahaladva időben a differenciálműhöz, mivel akkor szét kellett szedni a beépítéshez a difiházat, egy nagy levegőt vettem, és teljesen elemeire bontottam az eddig összefelé épített járművet. :csod Több ok is volt, apró módosítások, hiánypótlások, és persze a festés.
Úgy gondoltam, ha a difi működni fog, felesleges lesz még egyszer újra szétszedni, így a tesztet inkább élesben fogom elvégezni. Ha bejön, nyertem, ha nem... :E (erre nem akartam gondolni. :) )
Elsőként a vázon dolgoztam, néhány csavarfej, szegecselés hiányzott, és a saját hülyeségem miatt egy forrasztásnál elolvasztottam az egyik laprugótartó bakot. Ezeket pótolgattam, majd lealapoztam a vázat. Az elülső görgőket is készre felszereltem.

Kép Kép Kép

Kép Kép Kép

A váz végül szürke festést kapott. Kezdetben idegenkedtem a színtől, mostanra valósnak érzem, sőt ez tűnik normálisnak. :o

Kép Kép

A hátsó felfüggesztést véglegesre szereltem, ami elsősorban a rögzítő csavarok méreteinek pontosításából, és a menetrögzítésekből állt. Így a lengőkarok nem tudnak megszorulni, de a csavarok sem kiesni. A kerékagyak végeibe, és a blokkra is felkerültek a Rába logók. A rugókat szintén véglegesítettem, kaptak kenést a belső mozgó tagok, szintén kellett menetrögzítés, és az alsó csavarozások nyomait el kellett tüntetni a tartókról.
A motorblokknak is nekiestem, és az oldalát némi szívfájdalommal :( és egy Dremellel megbontottam. A motor alá épített hűtőbordába is belefúrva a telemetria hőérzékelőjét építettem be, majd visszajavítottam az eredeti állapotra.

Kép Kép Kép

A kipufogót is lefestettem, a dob rögzítőkampóit felszegecseltem a váz belső oldalára. A csöveket befűzögettem, de a hátsó csőszakaszt csak két darabból lehetett helyre tenni, így el kellett vágnom, és a helyén egy hengeres toldóval összeállítani.
A hátsó kereszttartóra elkészítettem a trepnilemezes felhajtható fellépőket. Felhajtott állapotban egy kis akasztóval rögzíthető.

Kép Kép Kép Kép

A kereszttartót a vázba illesztve szegecseléssel rögzítettem.
Az első laprugókat kicseréltem, mivel puhának bizonyultak, ahogy az építés haladt. Az új erősebb rugóacélbetétet kapott, a nyomtatott gumirész alul hasonló maradt, a felső segédrugót viszont nem flexibilis, hanem PLA anyagból nyomtattam. Sajnos a korábban fémipari ragasztóval fixált cuppánt csavarokat nem sikerült szétszerelnem, :? így új csavarokat gyártottam, és hozzá pár anyát, párat azért melegítéssel sikerült letekernem. :mosoly

Kép Kép Kép

A kormányrudazat is kapott kenést, menetrögzítést. A kormánymű tengelyvonala érzésem szerint nem esett egybe a kormányrúd vonalával, ezt a felfekvő felületen papír felragasztásával korrigáltam.
A kerékagyaknál a meglevő fékcső kiállásokat gumicsövecskékkel összekötöttem a vázra erősített kis konzolokkal, ahonnan rézhuzalból vittem tovább a fém fékcső imitációkat a vázban vezetve a fülkéig. Hasonlóan idáig fut a tárcsafék rudazata is.

Kép Kép Kép

Az összeszerelés első fázisa egy sor hibajavítással, pótlással fűszerezve nagyjából így nézett ki. Érdekességként elkezdtem írogatni a beépített alkatrészek darabszámát. A képeken látható állapotban ez kb. 1000 db.

Kép Kép Kép

Kép Kép Kép
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 732
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: mamut » hétf. ápr. 09, 2018 11:37 am

Csodás képek!
mamut
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 258
Csatlakozott: kedd szept. 28, 2010 2:32 pm

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: TANK-R » kedd ápr. 10, 2018 9:43 pm

A "Tigrisek a sárban" után Botond a "fűben" :bravo
Baráti üdvözlettel: Csaba :smoke
Üdv.TANK-R
"amcsi ócskavasak"
M 41 Bulldog(majdnem kész)
M 47 Patton "A halál 50 órája Tigrise"(épülőben)
TANK-R
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 876
Csatlakozott: kedd okt. 29, 2013 5:53 pm
Tartózkodási hely: Budapest

Előző

Vissza: Átalakítások

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég

cron