Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

Külső, belső átalakítások

Moderátor: navycolt

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: ogre11 » csüt. márc. 01, 2018 7:31 pm

Hali!
Yazoo mester ezt találtam.
https://www.conrad.hu/hu/lakkozott-voer ... 05322.html

Ha gondolod 0,15mm-est tudok vinni Szolnokra!
Üdv János
ogre11
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 558
Csatlakozott: szomb. okt. 10, 2009 7:52 pm
Tartózkodási hely: Kerepes

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: yazoo » csüt. márc. 01, 2018 8:39 pm

Köszi az ötleteket meg a lehetőséget. :)
Lakkhuzalom nekem is van több méretben, illetve tekercselőműhelyes ismeretségem is akad. Azért nem próbáltam lakkhuzalt, mert féltem, hogy az idom belső élénél behúzáskor megsérülhet a bevonat. Viszont headsetek vezetékeiben van hajlékonyabb, vékony vezeték (ez lehet a Litze-huzal) amit tényleg pocsék forrasztani. :? És még van is itthon.
Valójában a két ér épp elfér, amit elsőre beletettem, az eredeti tervem ugyanakkor az volt, hogy a lámpába helyzetjelző izzót is teszek, így viszont három ér kellene. Most, hogy így körülbeszéltük, valószínűleg szétszedem, és megvalósítom az alap elképzelésemet. :-D
(Olyan déja-vu érzésem van :D )
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 776
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: yazoo » vas. márc. 04, 2018 3:51 pm

A karosszériaépítés folytatása a motorháztető burkolatának elkészítése.
Elég kényes darab, már egy ideje szemezgettem vele. :-? Esetemben elsősorban az volt a fő szempont, hogy mivel a motortér kialakítását igyekeztem az eredetinek megfelelőre készíteni, így ennek folyamodványaként a motorháztetőnek nyithatónak kellett lennie. Ebből adódott az anyagválasztás, hiszen nem vastagíthattam, lemezből kellett készítenem.
Indulásképp az első leküzdendő nehézséget a két oldali sík lemezfelületeken képzett "kopoltyúzás" adta, a szellőzőrések kialakítása a lemez kivágásával, és kihajlításával.
A két oldal szimmetrikus, két sorban szép sűrűn követik egymást a függőleges rések, a jobb oldalon a kormánymű kibontásánál hagytak el néhányat.
Lemezdarabokkal és éles szerszámokkal kísérleteztem elérni az eredetire hasonlító alakzatot. Suta próbálkozásként :oops: lemezből reszeltem egy mintát, egy hozzá illő késszerűséggel, de hamar rájöttem, hogy a szabályosság csak valamilyen sablonnal érhető el, másrészt az alátét, amin kiütöm, ugyancsak kritikus. A szerszám élessége is fontos.
Persze egy présgép szerszám, amin az ilyen perforációkat készítik, mindenre kiterjedően van megtervezve, nekem most valamilyen alternatívát kellett találnom.

Kép Kép

Vettem egy favésőkészletet, amiben volt megfelelő szélességű (mert a saját "békebeli" vésőimet sajnáltam :-? ), és átköszörültem az új igénynek megfelelően.
A szabályosságot nyomtatott sablonnal, a kivágás szögét egy nyomtatott alátéttel szerettem volna elérni, amely keménysége folytán a vágásnál is képes ellendarabként funkcionálni.

Kép Kép

Az első tesztek azt mutatták, hogy
- egyrészt a sablon le- és összeszorítását stabilan kell megoldani. :fegyver1
- másrészt a lemez alapanyag kritikus (RC Sanyi literes sörösdoboza volt a nyerő :jo )
- harmadrészt nem mindegy, melyik végéről kezdem a vágást, az egyik iránynál befordulnak az már kivágott bordaközök.
Két fémlemezből készítettem is egy szorítóeszközt.

Kép Kép Kép

Kép Kép Kép

Sajnos a nyomtatott sablonok csak egyszer használhatóak. :'( Az alsó oldalnak "kimegy az éle", a vágás átrepeszti a lemezt, a felső úgyszintén áldozatul esik. Így minden tapasztalás egy új sablon készítését kívánta.

Kép Kép Kép

Azért egy oldal elkészítésére elégnek bizonyult. Persze rá kellett érezni a megfelelő erősségű, majd az egyforma erősségű kalapácsütésre. :-o)
Végül két darab, kielégítő minőségű perforált lemez állt a rendelkezésemre a további munkákhoz. De erről már legközelebb. :D

Kép Kép

Kép Kép Kép
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 776
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: Volltreffer88 » vas. márc. 04, 2018 5:10 pm

Végül két darab, kielégítő minőségű perforált lemez állt a rendelkezésemre a további munkákhoz. De erről már legközelebb. :D
Szuper lett! Valami azt súgja hogy a sörösdobozok fogynak otthon rendesen.. :D

Már csak egy kérdésem lenne:
Mikor jelenik meg a "Yazoo: Így készült - RÁBA Botond terepjáró rajgépkocsi 1:16" című színes, keménykötésű képes album díszkiadásban..? :D

Ezt a topikot (is) már tényleg ki kell hamarosan adni nyomtatásban! :jo
Üdv,
Volltreffer88
~~~¸___==_˛
..._:[|*˛(o)¸¨|]:_..˛
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Taigen Tiger I / PzKpfw. VI Ausf.E
HL Bergepanther (by Berge)
Torro KV-2 "Kursk" #615 (by DénesAti)
Taigen T-34/76 "Mikiegér" (by Ákos)
Tamiya JS-2 (WiP)
Avatar
Volltreffer88
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 179
Csatlakozott: hétf. jún. 01, 2015 1:08 pm
Tartózkodási hely: valahol Izraelben..

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: mamut » hétf. márc. 05, 2018 12:24 pm

Megint nem értem :-(

Végül egy 3D nyomtatott sablon vezette meg a vésőt, és egy másik 3D nyomtatás volt az ellendarab?
mamut
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 271
Csatlakozott: kedd szept. 28, 2010 2:32 pm

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: Leo742 » hétf. márc. 05, 2018 1:43 pm

Háj. Én is kérdezek :D
Szóval a vésőt úgy alakítottad ki hogy, az egy ütésre belevág az anyagba , majd ahogy túlszalad az anyagon megadja a megfelelő formát is ? Az az a sablon negatít oldalának a mélységét kellett kitalálni hogy hova ütközzön a véső?! Ez szupi! Amikor beszéltünk róla akkor én ezt 2 folyamatban képzeltem el . 1. amikor felhasítod 2. amikor formára préseled .
-Panzer IV f2 magyar - Panzer IV G - sherman Firefly - M3 lee (készülőben) - t34/85 - Trumpeter-
panzer IV H (készülőben) - Zis 5 V teherautó - S16 tiger 1 kurszk (Kovbarny) - Panzer III Kurszk (Kovbarny) - Pak 40
Avatar
Leo742
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 588
Csatlakozott: szer. júl. 30, 2014 7:32 am

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: yazoo » hétf. márc. 05, 2018 4:10 pm

mamut írta:egy 3D nyomtatott sablon vezette meg a vésőt, és egy másik 3D nyomtatás volt az ellendarab?


Pontosan erről van szó. :) A két nyomtatott lap egymásba illeszkedik, garantálva a pozíciókat, közéjük kerül a lemez. A felső lapon a kivágások pontosan vezetik a vésőt. Az alsóban a mélyedés olyan, hogy széle a véső élének ellentart az éles vágás elősegítésére, a mélysége pedig csak a kívánt mértékben engedi kihajolni a bordát.

Kép Kép

A vésőnél annyit kellett alakítanom, hogy lapra vékonyítottam a vezetőlap résének méretére, illetve rádiuszt köszörültem a sarkokra.

Kép Kép

A műanyag rugalmassága miatt 0,2 mm-es túlfedéssel szerkesztettem a "élet", így pont jó lett a vágás, ugyanakkor el is tompult egyetlen ütés után. :( Ezért is "egyszerhasználatos".
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 776
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: yazoo » csüt. márc. 15, 2018 4:03 pm

Kicsit sok lesz a szöveg, előre is elnézést kérek. :)
Vissza kell kanyarodnom majdnem a projekt elejéig az egyik legfontosabb szerkezeti egység miatt. Az első futástesztek után írtam is, hogy "a differenciálmű külön megér egy misét". Dolgoztam a kérdésen, és úgy érzem sikerült jól megoldanom a házi feladatot. 8-)
Ahogy az elején bemutattam:
viewtopic.php?f=162&t=3058&start=15
egy golyós differenciálművet készítettem, most nem kezdem újra az elméleti dolgokat, a lényege, hogy a bolygókerekeket golyók helyettesítik. Ez modellautóknál, ott is a drifteseknél használatos megoldás, amiért elterjedt, hogy csavaros szorítással elméletileg a szerkezet önzárását lehet növelni, így a kormányzás megtartása mellett mindkét kerék kipörgethető.
A Botondnál a terepjáróképesség miatt fontos, hogy legyen önzárása a difinek, tehát ne tudjon az üresen forgó egyik oldal miatt lebénulni a másik, a dupla hátsó tengely okán pedig különösen fontos a differenciálás precíz működése, ellenkező esetben a kormányzás nem fog működni.
Na a golyós difivel ezt nem sikerült elérnem. :-( Ahogy Mamut beharangozta az elején, a golyós difi hajlamos a megcsúszásra. Az első teszteknél, ahogy terhelést kaptak a kerekek, az egyik tengely kerekei akadoztak, majd nagyobb terhelésnél a másiké is. A szorító erőt növelve végül teljes zárást sikerült elérni, de akkor már nem működött a differenciálás. :? Azóta már jobban beleástam magam, és a driftes autóknál is ilyesmi a helyzet, a differenciálás csak amolyan vészfunkció, a finomsága is ehhez mérhető. Fájó szívvel, de tudomásul vettem, hogy az egyik alap részegység nagy melléfogás lett. :sad: :sad: A probléma a hely szűkössége, hiszen mindössze 15mm átmérőjű, 5mm széles hely van a difi számára, a többi egység, úgymint: csapágy, tengelyek, csigakerék - mind adott méretű a ház miatt, a ház adott méretű a modell miatt. :-)

Kép

Pár éjszakát gondolkoztam a kérdésen, és jobb híján egy félmegoldás jutott eszembe. Mivel a külső íven futó kerék hosszabb utat kezd bejárni, erre kell lehetőséget biztosítani. Ezen alapgondolat mentén a meglevő difit szétkaptam, a titán tengelycsapokat, golyókat, minden finomságot kiszedtem, a csigakeréken levő furatokba két kis csapot illesztettem. Készítettem egyszerű alumínium tengelycsonkokat, amik tárcsarészét lapra martam.

Kép Kép Kép

Elképzelésem szerint a siető oldal a lapolás miatt szabadon előrefut, míg majd eléri a másik csapot. A dolog egy pontig működik, de először kiszedtem az egyik csapot, mert kevés volt a játék, majd bereszeltem még jobban a lapba a csap helyét, végül lemunkáltam az egyik oldalt a lapot.

Kép Kép

Így már majdnem egy kör volt a játék. A működés rendben van, míg jobbra-balra kanyarog a jármű, de tartós egy irányba való fordulásnál elfogy a játék, és elkezdi tolni a kormányzott kereket. :-) Szépséghiba, hogy irányváltásnál majd egy kört fordít a hajtás, mire elindul. A zárás jól működik, a majd 45 fokos emelkedésű szőnyegen fel tudott mászni négy kerék hajtással, kis lendülettel.
Sokáig ennyiben is maradt a difi kérdése, és persze egy megoldásra váró problémaként. :oops: Időnként előszedegettem a Botond eredeti differenciálművének rajzait, és addig nézegettem, míg kezdett megszületni gondolatban a szerkezeti elemek kicsinyíthetősége.
A kezdeteknél még egyetlen pillantással átlapoztam ezt, mert akkor túlzó feladatnak tűnt, mostanra mégis lehetőséget láttam benne. Végül sok rajzolás, méricskélés után összeállt egy megvalósíthatónak tűnő elképzelés. Emlékeztetőül a Botond önzáró differenciálművének vázlata korábbról:

Kép

Amitől tartottam, hogy modell méretekben nem fog működni, és sok időrabló munka lesz, míg a gyakorlati próbákig eljutok. Más lehetőségem mégsem volt. :o
A mozgó csapok helyett golyókat terveztem, a két egymásba illeszkedő hajtott elem közé sikerült a hajtó csigakerék körmeit megálmodni. Mindezt 15 mm átmérőben és 5mm szélességben. :mosoly
A tengelycsonkokat esztergáltam:

Kép Kép Kép

majd marógépen elkészítettem a hullámos felületet kívül illetve belül. 2mm átmérőjű golyókhoz terveztem, nem sok hiba fért bele. :csod

Kép Kép Kép

A képen látható az "elv", a golyó helyezkedési lehetőségei:

Kép

A csigakerekeket is elkészítettem, pontosan az első változat méreteire, ettől nem térhettem el, de most jobban sikerült. :) A belső vállból a golyóhelyeket marógépen kimunkáltam. Sajnos összerakás után nem látható a működés.

Kép Kép Kép

Kép Kép Kép Kép

Az első futásteszt izgalmas volt, sok munkám igazolása lett a tét, de jó úton jártam, mert működik a dolog. :D A kanyarodás szépen megy, a négy kerék hajt, és a legfontosabb, hogy tulajdonképpen az eredeti működést sikerült átültetni, így a hajtáslánc teljes, remélem tulajdonságaiban is az lesz. :)
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 776
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: TANK-R » szomb. márc. 17, 2018 9:31 pm

Szia Kolléga! Ha jól veszem le megcsináltad az eredeti mindkét irányban záró szabadonfutót 1:16-ban :o ...hát fogadd őszinte részvétem akarom mondani gratulációmat :D :D :D
Baráti üdvözlettel: Csaba :smoke
Üdv.TANK-R
"amcsi ócskavasak"
M 41 Bulldog(majdnem kész)
M 47 Patton "A halál 50 órája Tigrise"(épülőben)
TANK-R
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 920
Csatlakozott: kedd okt. 29, 2013 5:53 pm
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: Volltreffer88 » hétf. márc. 19, 2018 12:57 pm

yazoo írta:Az első futásteszt izgalmas volt, sok munkám igazolása lett a tét, de jó úton jártam, mert működik a dolog. :D A kanyarodás szépen megy, a négy kerék hajt, és a legfontosabb, hogy tulajdonképpen az eredeti működést sikerült átültetni, így a hajtáslánc teljes, remélem tulajdonságaiban is az lesz. :)

:() Az igen! Nagy gratula és taps! Ez már a műkincs és ékszer kategória!
Már nem csak a Tamiya, Trumpeter és az ABER pironkodik, hanem a svájci óragyártók is.. :D :-D 8-)
:bravo
Üdv,
Volltreffer88
~~~¸___==_˛
..._:[|*˛(o)¸¨|]:_..˛
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Taigen Tiger I / PzKpfw. VI Ausf.E
HL Bergepanther (by Berge)
Torro KV-2 "Kursk" #615 (by DénesAti)
Taigen T-34/76 "Mikiegér" (by Ákos)
Tamiya JS-2 (WiP)
Avatar
Volltreffer88
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 179
Csatlakozott: hétf. jún. 01, 2015 1:08 pm
Tartózkodási hely: valahol Izraelben..

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: yazoo » hétf. márc. 19, 2018 9:48 pm

Köszönöm! :D :D

Kicsit ide-oda ugrálok, most a lámpákra visszatérek kicsit. A vezetékekre felmerültek ötletek, és a Mamut felvetette "Litze huzal" alkalmazása mellett döntöttem.
A technológiák topikban írtam a huzal forrasztásáról. :mosoly

A lámpákat szétszedtem, szerencsére meg tudtam menteni a már beragasztott üvegeket, és minden mást. Az újdonság a helyzetjelző izzó beépítése volt, ide kellett a három vezetékér.

Kép Kép Kép Kép

Amint a képeken látható, a rizsszemizzó egyik lábára felforrasztottam a helyzetjelző izzó egyik lábát, a másik kapta a harmadik eret. A pici izzó a rizsszemizzó lábánál helyezkedik el, így életszerűbb.
A működés:

Kép Kép
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 776
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: mamut » kedd márc. 20, 2018 10:16 am

Mintha látható lenne egy festés, amiről nem szólt cikk!
Lehetne kérni egy differenciálmű működési elv ismertetőt? (Akár külön témakör alatt, nem találtam neten ilyen difit.)
mamut
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 271
Csatlakozott: kedd szept. 28, 2010 2:32 pm

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: TANK-R » kedd márc. 20, 2018 10:43 am

Szia Kolléga! Ezeket az égőket hol szerezted be? (kicsit és a "nagyot") :o
Baráti üdvözlettel: Csaba :smoke
Üdv.TANK-R
"amcsi ócskavasak"
M 41 Bulldog(majdnem kész)
M 47 Patton "A halál 50 órája Tigrise"(épülőben)
TANK-R
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 920
Csatlakozott: kedd okt. 29, 2013 5:53 pm
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: yazoo » kedd márc. 20, 2018 2:23 pm

Az izzókat a Conradból rendeltem még tavaly. (hogy telik az idő :) )
https://www.conrad.hu/hu/Search.html?se ... %1F0234050

Külön topikot nem nyitok, szerintem itt még elfér.
A Botond önzáró kiegyenlítőművének vázlata a képen:

Kép

A "C" és "D" külső és belső futógyűrűk gyakorlatilag a két féltengely egymásba tolt végei. A "B"-vel jelölt görgőkosár a hajtott csigakerék része. Működés közben ez a görgőkosár a megfelelő irányba forog, és a rajta áttolt "A" jelű görgőket viszi magával. A görgők sugár irányban képesek elmozdulni.
Egyik verzió szerint sugárirányú furatokban hengeres, legömbölyített végű csúszótagok vannak (a Botond esetén is), egy másik leírás szerint: "kivágásokkal van ellátva, melyekben csúszólapok (népiesen kövek, mert hosszúkás kőalakjuk van) vannak elhelyezve." Ez utóbbi 1968-as kiadású mű egyébként "önzáró vagy elterjedt nevén ZF (cetef) kiegyenlítőmű" -nek nevezi a szerkezetet.
A "C" és "D" futógyűrűk felülete külső ill. belső hullámos kiképzést kapott, ez az ékpályakoszorú.
Szám szerint 8 darab mozgó görgőhöz 11 belső hullám, és 13 külső hullám tartozik.
Amikor kanyarban a két féltengely fordulatszáma eltérő lesz, a görgők képesek az előttük vagy mögöttük levő hullámvölgybe mozdulni, ilyenkor a szemben levő hullámcsúcs éppen el tud fordulni (piros körben). Így megvalósulhat a differenciálás. Amikor a két kerék között hirtelen nagy fordulatszámkülönbség alakul ki, például jégen való kipörgés, akkor a görgő beékelődik a két hullám közé, és a hajtás fordulatszámára kényszeríti mindkét féltengelyt (zöld körben). A jelzett számokkal a zárást egyszerre 3 görgő képes megvalósítani.
Van még egy előnye a szerkezetnek, míg a hagyományos difi képes ellentétes irányú forgásra késztetni a kétoldali kereket, ami farolást eredményezhet, ennél ilyen nem áll fenn.
Hátránya a hullámos felületek és a görgők végeinek kopása miatt egy idő után a hajtást létrehozó elemek elfogynak, de míg egyetlen egy görgő is működik, a hajtás üzemképes. A Botond esetén a két differenciálműnél míg az egyik működik, a jármű képes haladni. Ugyanakkor a kopás szintjét nem lehet érzékelni, csak már az üzemképtelenséget.
Létezik a szerkezetnek egy axiális változata is, ott két hullámos oldalú tárcsa a futógyűrű, közöttük egy furatos tárcsa adja a hajtást, a furatokban axiálisan mozgó görgőkkel.
A prototípusokhoz a differenciálműveket a Rheinmetall-Borsig cég szállította, később sorozatgyártásban már a Weiss Manfréd gyár készítette.
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 776
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm

Re: Rába Botond terepjáró rajgépkocsi

HozzászólásSzerző: mamut » csüt. márc. 22, 2018 11:12 am

yazoo írta:A Botond önzáró kiegyenlítőművének vázlata a képen:
Kép


Azt nem értem, hogyha a golyók el tudnak szlalomozni a két hullámos gyűrű között, akkor hogyan tud bármikor is hajtani? Miért tud mégis zárni, ha nagy a fordulatszámkülönbség a két hullámos gyűrű között?
mamut
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 271
Csatlakozott: kedd szept. 28, 2010 2:32 pm

ElőzőKövetkező

Vissza: Átalakítások

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 2 vendég