Tank (Mark IV Female)

Külső belső átalakítások ...

Moderátor: vastalicska

Tank (Mark IV Female)

HozzászólásSzerző: mamut » csüt. márc. 23, 2017 9:28 am

Tulajdonképpen a gumikerekesek irányába hajoltam el az utóbbi években (lásd FÚG, Sdkfz 222, Puma projektek), de
miután Yazoo előadta Botondját, nem akartam Bakfark után a lanthoz nyúlni. Ezért maradtam a lánctalpasoknál, és
akkor döbbentem meg, hogy itt még senki sem épített Tankot (Mindenféle kései utánzatok születtek, de az nem az
igazi!).

Ezért célul tűzten ki, hogy felszámolom a fórum közösségének ezt a hiányosságát, és építek egy Tankot (Mark IV
Female).

Nem rendelkeztem sem 3D-vel, sem CNC-vel, sem 20 tonnás préssel, ezért műanyagból, snicerrel és kompromiszumokból építkeztem. (Már itt felhívom a komolyabb, kompromisszumokat nem ismerő modellezőtársak figyelmét, hogy a továbbiakat inkább csak csukott szemmel nézzék-olvassák.)
mamut
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 291
Csatlakozott: kedd szept. 28, 2010 2:32 pm

Re: Tank (Mark IV Female)

HozzászólásSzerző: mamut » csüt. márc. 23, 2017 9:31 am

Kiindulásnak egy HL Tigris alvázat szemeltem ki, merthogy nem volt más a raktáromon.

Az első, erős kompromisszum az eredeti sok görgős futómű kiváltása volt a Tigrisével, de belevágtam. Mindenekelőtt a
Tigris alvázába kellett belevágnom és keskenyebbé tennem. Ehhez hosszába kettévágtam, közepéből kivettem, majd összeragasztottam a két fél alvázat.

Kép

Kép
A hozzászólást 2 alkalommal szerkesztették, utoljára mamut pén. márc. 24, 2017 7:36 am-kor.
mamut
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 291
Csatlakozott: kedd szept. 28, 2010 2:32 pm

Re: Tank (Mark IV Female)

HozzászólásSzerző: Petya Panther » csüt. márc. 23, 2017 10:17 am

Szia,

nekem nagyon tetszik, várom a folytatást :-)
Petya Panther
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 839
Csatlakozott: pén. aug. 29, 2014 5:39 pm

Re: Tank (Mark IV Female)

HozzászólásSzerző: mamut » csüt. márc. 23, 2017 10:37 am

Ezután a két belső oldalfal készítése következett 1mm-es sztirol lapból.

Kép

Kép

Az orrgörgőkhöz a Tigris eredeti görgőit használtam, átmérőre közel jók voltak. Az átmenő tengelyt, és a "csapágyakat" M3-as menetes rúdból, 4*3 mm és 6*4mm srézcsövekből készítettem.

Kép
mamut
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 291
Csatlakozott: kedd szept. 28, 2010 2:32 pm

Re: Tank (Mark IV Female)

HozzászólásSzerző: navycolt » csüt. márc. 23, 2017 5:16 pm

Gratulálok!!!

Kìnos és szégyenletes elmaradásunk volt, hogy épp a tank-pátriárkának nem állítottunk eddig emléket. De most végre! :bravo
Egyúttal bebizonyítod, hogy ebben a korai, szokatlan formájú tipusban is már ott rejtőzött a Tigris!!! :o :D

Irigykedek!
"Frászt!"
(McAuliffe tábornok, Bastogne, 1944. XII. 22.)

Ta
miya: Pershing, TigerB, ShermanE8, PzIV, PantherG, Leopard 2a6, TigerE, JS-2, Jagdpanther, KV-1, KV-2, JagdPZIV, Sherman M51
Hooben: T-55A
Taigen: T-34/85
Avatar
navycolt
moderátor
moderátor
 
Válaszok: 1209
Csatlakozott: szer. ápr. 01, 2009 5:02 pm
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Tank (Mark IV Female)

HozzászólásSzerző: yazoo » csüt. márc. 23, 2017 7:34 pm

Ha az alapoktól való építéseket tekintjük, akkor azt hiszem, ez lesz az abszolút alap. :)
Jó választás, ez igazi különlegesség.
A képek alapján úgy gondolom, egy aprólékos külsejű modell fog kijönni belőle, az építés mégsem fog évekig tartani.
(A kompromisszumok meg arra jók, hogy megkössük. :) )
Jó munkát kívánok hozzá!
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 792
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm

Re: Tank (Mark IV Female)

HozzászólásSzerző: mamut » pén. márc. 24, 2017 7:48 am

A következő nagy kihívás a hajtás legyártása volt. A hajtólánckereket el kellett messze vinnem eredeti helyéről.

Így nézett ki az eredeti Tigris hajtómű:
Kép

A "távolba" hajtást korábban begyűjtött, nyomtatók guberálásából származó fogaskeréksorral akartam megoldani. Ehhez a lánckerékre is fogaskereket kellett szerelnem, és itt is átmenő tengelyesre kellett átalakítanom. Ezt szintén M3-as menetes rúddal, és rézcsövekkel oldottam meg:
Kép


Az első, ideiglenes, kísérleti hajtás, műanyagból:
Kép

A sikeren felbuzdulva a végleges kivitel aluminium L profilból:
Kép
Kép

Az első teszteléshez, menetpróbákhoz összeszerelt hajtás:
Kép

Kép

Kép

A sikeres tesztek után a másik oldalt is legyártottam:
Kép

Kép
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára mamut pén. márc. 24, 2017 12:44 pm-kor.
mamut
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 291
Csatlakozott: kedd szept. 28, 2010 2:32 pm

Re: Tank (Mark IV Female)

HozzászólásSzerző: denkmeyer » pén. márc. 24, 2017 8:26 am

Gratulálok!

Nagyon alakul!

Azon kicsit elgondolkodtam, hogy vajon miért nem tettél bele a fogaskeréksorba jelentősebb lassítást.
Ezek igazán lassan mentek "padlógázon" is. Ha az általam ismert HL kihajtást és elektronikát használod nagyon oda kell figyelned majd, hogy ne ,,ugorjon", vagy "lőjön ki" a gépcsodád.
denkmeyer
denkmeyer
fórum veterán
fórum veterán
 
Válaszok: 1811
Csatlakozott: pén. júl. 25, 2008 1:18 pm
Tartózkodási hely: Budaörs

Re: Tank (Mark IV Female)

HozzászólásSzerző: TANK-R » pén. márc. 24, 2017 10:11 am

Izgalmas komoly projekt, még egy gép az alapoktól :jo A meghajtó rész tetejére ahol bukik a lánc tervezel valami támasztó görgőt?
Kép
Baráti üdvözlettel: Csaba :smoke
Üdv.TANK-R
"amcsi ócskavasak"
M 41 Bulldog(majdnem kész)
M 47 Patton "A halál 50 órája Tigrise"(épülőben)
TANK-R
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 936
Csatlakozott: kedd okt. 29, 2013 5:53 pm
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Tank (Mark IV Female)

HozzászólásSzerző: Leo742 » pén. márc. 24, 2017 12:09 pm

Ez egy remek ötlet. Nagyon kíváncsi leszek a végére. Nondjuk egy videót tök jó lenne látni hogy, hogy mozog . :) A felső részen a lánc a sztirolon fut majd?
-Panzer IV f2 magyar - Panzer IV G - sherman Firefly - M3 lee (készülőben) - t34/85 - Trumpeter-
panzer IV H (készülőben) - Zis 5 V teherautó - S16 tiger 1 kurszk (Kovbarny) - Panzer III Kurszk (Kovbarny) - Pak 40
Avatar
Leo742
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 615
Csatlakozott: szer. júl. 30, 2014 7:32 am

Re: Tank (Mark IV Female)

HozzászólásSzerző: mamut » pén. márc. 24, 2017 12:40 pm

Az áttételsoron van egy 1:2 lassítás. De örültem, hogy sikerült összeválogatni a fogaskerekeket a szükséges távolsághoz, az áttétel módosítása csak másodlagos cél volt.

A első teszt előtt én sem hittem abban, hogy felső görgők nélkül megúszom, de a próbamenetben a sztirolon csúszva szépen ment a lánctalp. Még jobban aggódtam az aszimetrikus hajtó lánckerék miatt. A fogaskerékhajtásért fel kellett áldozzam az eredeti Tigris lánckerék egyik felét, ezért most csak a lánctalp egyik felét húzza a fogaskerék. De ez sem okozott gondot a menetpróbán.
mamut
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 291
Csatlakozott: kedd szept. 28, 2010 2:32 pm

Re: Tank (Mark IV Female)

HozzászólásSzerző: mamut » pén. márc. 24, 2017 12:46 pm

A hajtás kialakítása után tovább építettem a karosszériát (1mm sztirol):
Kép

Kezdett a Tank alakot ölteni:

Kép
mamut
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 291
Csatlakozott: kedd szept. 28, 2010 2:32 pm

Re: Tank (Mark IV Female)

HozzászólásSzerző: mamut » pén. márc. 24, 2017 12:55 pm

A lemezek elkészítése után jött a szegecselés, amit műkörmös "kristály strasszokkal" oldottam meg. Először 1000db-ot vettem Kínából 300Ft-ért. Azt hittem bőven elég lesz... de 1300 kellett. Ezért magyar műkörmös boltokba is kellett mennem, ahol 100db-ot adtak 600Ft-ért. Már az ár is bosszantó, de a bolt, és a kiszolgálók szellemi színvonala további komoly türelmet igényelt (pl a miliméter fogalmával sincsenek tisztában).

Kép

Szorgosan ragasztottam a strasszokat, átlagosan kb 200db/óra sebességet értem el. Megjegyzendő, hogy maga strasszfelrakási sebesség a 3600 strassz/órát is elérte, de az előkészületek, a felrajzolás, a ragasztó adagolás holtidői miatt az átlag csak 200 db/óra lett.
Kép

Kép

Itt már az 1mm-es sztirol lap mellett 0,5mm-es lapokat is használtam:
Kép

Egyes alkatrészeket M8-as alátéttel, vagy a donor Tigris alkatrészével imitáltam:
Kép

Itt fogyott el a fekete, és jött a türkiz strassz:
Kép


A búvónyílás:
Kép

A kipuffogó:
Kép

Nagytotálok a műkörmösmunkáról:
Kép

Az eredeti görgők oldalfalra kilógó tengelyvégeit(?) vagy csapágyait(?) M2 alátétek felragasztásával imitáltam.
Kép
mamut
haladó fórumozó
haladó fórumozó
 
Válaszok: 291
Csatlakozott: kedd szept. 28, 2010 2:32 pm

Re: Tank (Mark IV Female)

HozzászólásSzerző: TANK-R » pén. márc. 24, 2017 4:15 pm

Félelmetes tempóban haladsz az építéssel :o (sárga vagyok az irígységtől :D )Szegecs akad itt bőven jó mulatság lehetett!
Baráti üdvözlettel: Csaba :smoke
Üdv.TANK-R
"amcsi ócskavasak"
M 41 Bulldog(majdnem kész)
M 47 Patton "A halál 50 órája Tigrise"(épülőben)
TANK-R
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 936
Csatlakozott: kedd okt. 29, 2013 5:53 pm
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Tank (Mark IV Female)

HozzászólásSzerző: yazoo » szomb. márc. 25, 2017 8:24 pm

Az építés tempóját alábecsültem, lehet, némi előnyből indult a publikálás. :)
Nagyon jól néz ki az utolsó képeken. A strasszok használata egyedi megoldás, de látom, követed a trendeket. A műkörmös szakma amúgy is használ néhány olyan technikát, anyagot, ami nekünk is jól jöhetne itt-ott. :)
Eddig :jo
"Bármit működésbe lehet hozni, ha elég sokáig babrálod" (Wyszkowszki II.)
yazoo
profi fórumozó
profi fórumozó
 
Válaszok: 792
Csatlakozott: csüt. feb. 14, 2013 8:20 pm

Következő

Vissza: Átalakítások

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 2 vendég

cron